لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

جان کری: ايران حق غنی‌سازی اورانيوم را دارد


سناتور جان کری، رئيس کميسيون روابط خارجی سنای آمريکا
سناتور جان کری، رئيس کميسيون روابط خارجی سنای آمريکا
رئيس کميسيون روابط خارجی سنای آمريکا و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۴ در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز گفت که ايران حق دارد کارغنی‌سازی اورانيوم را پی بگيرد.

سناتور جان کری در اين مصاحبه راهبرد غرب در اصرار بر توقف غنی‌سازی را «احمقانه» خواند. غنی‌سازی اورانيوم فرايندی است که هم می‌تواند به توليد سوخت لازم برای نيروگاه‌های هسته‌ای برای توليد برق منتهی شود و هم می‌تواند در ساخت تسليحات هخسته‌ای به کار آيد.

به نوشته روزنامه فايننشال تايمز، ايالات متحده آمريکا و ديگر قدرت‌های جهانی پيوسته از ايران خواسته‌اند که غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. اين سياستی است که دولت جرج بوش پيشتاز و پيشگام آن بود و از آن هنگام تاکنون پی در پی با قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل تقويت شده است.

آقای کری در اين مصاحبه ضمن اشاره به حق ايران به عنوان امضاء‌کننده پيمان عدم تکثير سلاح‌های هسته‌ای، گفت: «سياست دولت بوش مبنی بر عدم غنی‌سازی سياستی احمقانه بود چرا که به نظر مردم غيرمنطقی می‌آمد».

وی در ادامه اضافه کرد: «اين يک ديپلماسی گزافه‌گويانه و اسباب اتلاف انرژی و توان بود. سياستی که خط و مرزها را پررنگ‌تر کرد. آنها [ايرانی‌ها] حق استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی برای اين منظور را دارند».

در گزارش روزنامه فايننشال تايمز آمده است که غنی‌سازی اورانيوم مود حمايت همه گروه‌های سياسی در ايران بوده و از حمايت وسيع مردمی برخوردار است.

سناتور کری می‌گويد که با شکست ديپلماسی دولت بوش، اکنون باراک اوبامالازم است که پيرامون سياستی قابل‌اجرا در مورد مسئله هسته‌ای ايران، به ائتلافی بين‌المللی شکل دهد، سياستی حداقلی که اطلاعات بيشتری در مورد ماهيت برنامه هسته‌ای اين کشور به دست دهد.

اين سناتور دموکرات در ادامه اظهارات خود به روزنامه فايننشال‌تايمز اضافه می‌کند که مطالب مورد نظر خود را طی يادداشتی به اطلاع رئيس جمهوری آمريکا رسانده است.
XS
SM
MD
LG