لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

فيس‌بوک و مشکل حذف مطالب توهين‌آميز


وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر دارد
وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر دارد
مجله پی‌سی در گزارشی به بهانه انتشار مطالب توهين‌آميز در مورد خودکشی يک جوان ۱۷ ساله در وب‌سايت فيس‌بوک به کارآمدی اين رسانه در برخورد با نشر مطالب نامناسب در اين وب سايت پرداخته است.

مجله پی‌سی می‌نويسد : «پس از خودکشی فردی به نام تئودور گراوبورد، چهارشنبه هفته گذشته در شهر نيويورک، گروهی با انتشار مطلبی روی سايت فيس‌بوک به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، اين حادثه دردناک را به تمسخر گرفتند.»

به نوشته مجله پی‌سی حتی پس از يک روز اعتراض مداوم و گسترده از سوی دوستان و اعضای خانواده تئودور گراوبورد به نشر اين گونه مطالب، آنچه در تمسخر فرد متوفی نوشته شده بود کماکان روی وب سايت فيس‌بوک باقی ماند. در نهايت تماس يک روزنامه‌نگار از مجله پی‌سی با شرکت مسئول فيس‌بوک باعث شد که آنها اين مطالب نامناسب را از سايت خود حذف کنند.

مجله پی‌سی می‌افزايد:«به نظر می‌رسد که تمام شکايت‌ها و اعتراض‌های دوستان و خانواده اين نوجوان هيچ تأثيری نداشته و در نهايت يک ترفند خبری - تبليغی و اعمال فشار رسانه‌ای موثر واقع شد.» اين تجربه نشان می‌دهد که راه اعمال فشار به فيس‌بوک برای حذف مطالب توهين آميز، نوشتن مطلبی کوبنده و انتقادی در مورد آن در يک رسانه معتبر اينترنتی است.

دراين مورد خاص به فاصله يک ساعت پس از زمانی که مجله پی‌سی اعترض خود را به فيس‌بوک فرستاد اين سايت مطالب مورد بحث را حذف کرد. نمايندگان شرکت رسانه‌ای که مسئول فيس‌بوک است در بيانيه خود گفتند:«دو مطلب گروهی که شما به آن اعترض داريد توهين‌آميز بوده و به خاطر نقض معيارهای ما به سرعت از فيس‌بوک حذف شدند.»

در ادامه اين بيانيه مسئولان روابط عمومی فيس‌بوک می‌نويسند:«تمام موارد از گزارش و يا اعتراض به مطالب ناهنجار و مغاير با معيارهای ما مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با حجم مطالبی که در سايت ما منتشر می‌شود کارکنان ما سعی می‌کنند اين کار را در اسرع وقت انجام دهند.»

در ادامه مقاله مجله پی‌سی اشاره می‌شود که اين مجله از آنها خواسته تا دليل تأخير درحذف مطالب توهين آميز در مورد اين خودکشی را توضيح دهند. پاسخ فيس‌بوک اين است :«ما تمام موارد اعتراض‌ها را جدی می‌گيريم. هر چند دقيقاً نمی‌توان زمان حذف مطالب توهين‌آميز در اين مورد خاص را دقيقاً تعيين کرد ولی در مجموع ما سعی می‌کنيم که به فاصله چند روز به اين موارد اعتراضی رسيدگی کنيم.»

روابط عمومی فيس‌بوک در عين حال خاطر نشان می‌کند که موارد اعتراض به پخش مطالب و تصاوير پورنوگرافيک و يا پيام‌‌‌‌‌های تهديدآميز و آزار دهنده معمولا به فاصله ۲۴ ساعت از زمان دريافت مورد بررسی قرار می‌گيرند.

نويسنده مجله پی‌سی خاطر نشان می‌کند که با وجود بيش از ۱۴۰ ميليون کاربر، وب سايت فيس‌بوک بايد مطالب بحث برانگير زيادی را مرور کند. اما در عين حال بسيار نااميد کننده است وقتی که دوستان و خانواده يک نوجوان که خودکشی کرده بايد چند روز منتظر شوند تا مطالب تمسخرآميز در مورد وی از اين وب سايت حذف شوند.

مطلب مجله پی‌سی با اين نتيجه گيری به پايان می رسد:«اگر فيس‌بوک می‌خواهد بخشی از جامعه باشد و اگر هدفش حراست از اطلاعات شخصی کابران است در برخورد و کنترل مطالب نامناسب بايد بسيار بهتر و سريع‌تر عمل کند.»
XS
SM
MD
LG