لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«نگاهی به فلسفه ریچارد رورتی»


 ریچارد رورتی
ریچارد رورتی
کتاب «نگاهی به فلسفه ریچارد رورتی» به قلم دکتر محمد اصغری، کتابی‌ است که به تازگی در حوزه افکار این فیلسوف آمریکایی به رشته تحریر در آمده است.

به نوشته خبرگزاری مهر این کتاب از سوی نشر علم منتشر شده است و دکتر محمد، اصغری، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز، در قالب هشت مقاله از جمله «انتقاد از فلسفه غرب»، «پراگماتیسم و پست مدرنیسم» و «سه مدل از رابطه میان خود و جهان»، اندیشه‌های ریچارد رورتی را مورد بررسی قرار داده است.

ریچارد رورتی، که فلسفه تحلیلی،‌ حوزه اصلی فعالیت وی بوده است، لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو و دکترای خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. وی تدریس در دانشگاه‌های ویرجینیا، پرینستون و استانفورد را در کارنامه خود دارد.

ریچارد رورتی در سال ۱۳۸۴ در حالی که تا آن زمانی اثری از وی به فارسی ترجمه نشده بود به ایران سفر کرد.

وی که در خرداد ماه ۱۳۸۶ در نیویورک چشم از جهان فرو بست، مدت کوتاهی پیش از مرگ در گفت‌و‌گویی با یک روزنامه ایتالیایی،گفته بود: «در دیدارهایی که در تهران با دانشجویان داشتم این نظر در من تقویت شد که این کشور نیز قادر خواهد بود اشراق‌گرایی اسلامی را در آینده‌ای نه چندان دور در دستور کار خود قرار دهد و اولین گام‌ها را در جهت دمکراسی بردارد.»

وی در این گفت‌و‌گو همچنین ملی‌گرایی را تنها پادزهر در مقابل اسلام‌گرایی در ایران دانست.

از ریچارد رورتی، سه کتاب به فارسی ترجمه شده است؛ «فلسفه و امید اجتماعی» با ترجمه عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری، «اولویت دموکراسی بر فلسفه» ترجمه خشایار دیهیمی و «پیشامد، بازی و همبستگی» ترجمه پیام یزدانجو.
XS
SM
MD
LG