لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

اخبار ضد و نقیض از تعویق در پرداخت حقوق بازنشستگی معلمان


تجمع اعتراض‌آمیز جمعی از معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی- اسفند ۱۳۸۵
تجمع اعتراض‌آمیز جمعی از معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی- اسفند ۱۳۸۵
در حالی که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشتر از تعویق «هشت ماهه» در پرداخت حقوق بازنشستگی «۱۶ تا ۳۰ هزار» معلم خبر داده بود، وزارت آموزش و پرورش آمار اعلام شده از سوی این کمیسیون را تکذیب کرد.

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ۲۵ آبان‌ماه در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبرآن‌لاین گفته بود که بنا بر اطلاعات ارائه شده به مجلس، «۱۶ تا ۳۰ هزار نفر» از معلمانی که سال جاری بازنشسته شده‌اند، «هشت ماه» ‌است که حقوق نگرفته‌اند.

به گفته وی، مشکل از آن‌جا شروع شد که سال ۸۹ وزارت آموزش و پرورش، «بدون هماهنگی با مراجع ذیربط»، برای معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر حکم افزایش «۸۰ هزار تومانی» در نظر گرفت، ولی زمانی که معلمان بازنشسته شدند، صندوق بازنشستگی کشوری این افزایش حقوق را تأیید نکرد.

آقای عباسپور توضیح داده بود: «مسئولان صندوق بازنشستگی می‌خواهند از معلمان بازنشسته تعهدی بگیرند که افزایش حقوق ۸۰ هزار تومانی به آنها پرداخت نشود، معلمان هم زیر بار نرفته‌اند و اکنون هشت ماه است، آنها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل به ما مراجعه می‌کنند که در صورت امکان به کار بازگردند تا اختلافات وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی حل شود.»

وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این اظهارات، در پیامی که روز جمعه از سوی خبرآن‌لاین منتشر شد، اعلام کرد که آمار ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس صحیح نیست.

آموزش و پرورش در تکذیبیه خود با اظهار این‌که به مصاحبه‌های انتقادی آقای عباسپور «در هر هفته عادت داریم و چنانچه مصاحبه‌ انتقادی نکنند کمی دچار تعجب می‌شویم»، مجموع معلمان بازنشسته شده در سال ۹۰ را «۱۲ هزار و ۳۶۰ نفر» اعلام کرد و افزود که از این میان تنها «سه هزار و ۳۱۱ نفر» دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر بوده‌اند.

این وزارتخانه با ارائه این آمار افزود که از میان تمامی فرهنگیان بازنشسته شده در سال جاری، تنها «کمتر از ۶۰۰ نفر» از آنها قبل از مهرماه بازنشسته شده‌اند، یعنی به عبارتی «بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر» از فرهنگیان از اول مهرماه بازنشسته شده‌اند و به گفته این وزارتخانه «تا پایان شهریورماه حقوق و مزایای خود را دریافت کرده‌اند».

آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد که با این احتساب این ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن «صرفا حقوق یک‌ماه (مهرماه) را دریافت نکرده‌اند» و تأکید کرد که این ماهیانه «به زودی» به معلمان پرداخت خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش همچنین مبلغ ریالی افزایش یافته را نیز «۳۵ هزار تومان» اعلام کرد و رقم اعلام شده از سوی آقای عباسپور را نادرست دانست.

این وزارتخانه با این‌حال توضیح نداد که آیا این مبلغ از سوی صندوق بازنشستگی مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر.

معلمان در ایران تاکنون بارها از«پایین بودن حقوق و مزایای» خود انتقاد کرده و در مواردی دست به تجمع زده‌اند.

در همین زمینه، چند روز پیش از این نیز حسین نقوی، یک عضو کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس، در انتقاد از آن چه وی «تبعیض در حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها» نامید، تأکید کرد: «وزارت آموزش و پرورش هنوز هیچ اقدامی در این ارتباط انجام نداده و تفاوت حقوقی هنوز بسیار بالاست.»
XS
SM
MD
LG