لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

کاهش پرواز هواپیماهای اروپایی به ایران به دنبال منع سوختگیری


در پی قطع سوخت رسانی به هواپيماهای اروپایی درفرودگاه های ايران، برخی از شرکت های هوایی اروپا پروازهای خود را به تهران کاهش داده اند.

به دنبال خودداری ایران از ارائه سوخت به چند شرکت هواپیمایی اروپایی در فرودگاه‌های ایران، هواپیمایی اتریش نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که هواپیماهای این خط هوایی از این پس در ایران سوختگیری نمی‌شوند.

میشائل براون، سخنگوی شرکت هوایی اتریش، در این زمینه به روزنامه اتریشی «وینِر تسایتونگ» گفته است که هواپیماهای این شرکت هوایی از این به بعد به جای پنج بار پرواز در هفته، سه پرواز به ایران خواهند داشت و برای تأمین سوخت مورد نیاز خود برای بازگشت به اتریش نیز، از تهران به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواهند رفت.

آخرین هواپیمای این شرکت هوایی، روز سه شنبه در ایران سوخت دریافت کرد و از روز چهارشنبه دیگر امکان سوختگیری این هواپیماها در خاک ایران فراهم نیست.

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت محمود احمدی نژاد، روز ۲۴ فروردین به نقل از محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، اعلام کرد که ایران در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های بین‌المللی، تأمین سوخت برای «هواپیماهای غربی» در داخل کشور را ممنوع کرده است.

دو روز پس از آن آقای رحیمی بار دیگر تأکید کرد که ایران از عرضه سوخت به هواپیماهای اروپایی در ایران جلوگیری می‌کند.

به دنبال این تصمیم، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از دریافت سوخت در ایران منع شدند.

به همین منظور خطوط هوایی هلند، کی‌ال‌ام، از این پس ناچار است در ادامه مسیر خود به ایران، در آتن، پایتخت یونان سوختگیری کند.

هواپیمایی لوفت هانزا که همه روزه به تهران پرواز دارد نیز برای مقابله با منع دریافت سوخت، نوع هواپیمای خود را تغییر داده و در پروازهای خود به ایران از بوئینگ ۷۴۷ استفاده می‌کند که نیازی به سوختگیری دوباره در فرودگاه‌های ایران ندارد.

تصمیم ایران به خودداری از ارائه سوخت به هواپیماهای اروپایی پس از آن صورت گرفت که در مهرماه سال گذشته، ایالات متحده آمریکا همراه با چهار غول نفتی اروپا؛ توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل و استات اویل نروژ، توافق کردند که در فرودگاه‌های اروپایی به هواپیماهای ایران سوخت ندهند.

پس از اخذ این تصمیم، فرودگاه‌های فرانکفورت، هامبورگ، استکهلم، آمستردام و لندن از سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایران خودداری کردند و این هواپیماها مجبور شدند برای سوختگیری، در فرودگاه وین به زمین بنشینند.

در سوم فروردین ماه، وین نیز از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG