لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

رهبر شورشیان چچن مسئولیت انفجار فرودگاه مسکو را بر عهده گرفت


دوکو عمروف، رهبر شورشیان اسلام‌گرای چچن
دوکو عمروف، رهبر شورشیان اسلام‌گرای چچن
مقامات ارشد دولت روسیه روز سه شنبه و یک روز پس از آن‌که رهبر شورشیان اسلام‌گرای چچن، مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری ماه گذشته در فرودگاه مسکو را بر عهده گرفت، از تشکیل جلسه‌ای برای بررسی این بمبگذاری خبر دادند.

در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، دوکو عمروف، رهبر شورشیان چچن، در یک پیام ویدئویی که در وبسایت‌های مرتبط با شورشیان منطقه قفقاز منتشر شده است، اعلام کرد که حمله انتحاری فرودگاه مسکو، به فرمان وی صورت گرفته است.

در جریان انفجار بمب در فرودگاه بین‌المللی «دامادیدووا» مسکو، در تاریخ چهارم بهمن‌ماه، ۲۶ نفر کشته و حدود ۱۸۰ نفر زخمی شدند.

چند روز پس از این انفجار، کمیته تحقیق ملی روسیه اعلام کرد که این حمله انتحاری از سوی یک جوان بیست‌ساله قفقازی صورت گرفته است.

آقای عمروف، روز دوشنبه در پیام ویدئویی خود ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این بمب‌گذاری از به وقوع پیوستن عملیات انتحاری بیشتری در آینده خبر داد.

وی گفت: در میان جدایی طلبان چچن، «صدها برادر وجود دارد» که آماده‌اند خود را برای حملات بعدی فدا کنند و افزود که او و همپیمانانش می‌توانند در هر زمان و هر مکانی، عملیات انتحاری به راه بیاندازند.

دوکو عمروف که از سال ۲۰۰۶ رهبر شورشیان چچن است همچنین تأکید کرد شورشیان تا زمان «آزادسازی» قفقاز از زیر حکمرانی روسیه به نبرد خود ادامه خواهند داد.

در هفته گذشته نیز آقای عمروف در یک پیام ویدئویی تهدید آمیز دیگر اعلام کرده بود که سال ۲۰۱۱ برای روسیه «سال خون و اشک» خواهد بود و افزوده بود که در صورت نیاز وی می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ بمب‌گذار انتحاری را برای انجام عملیات گردآوری کند.

در پی انفجار انتحاری مسکو، دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، مدیر اداره حمل و نقل وزارت کشور مسکو را به همراه رئیس پلیس امنیت فرودگاه و دو تن از معاونانش، از کار برکنار کرد و اطمینان داد که عوامل انفجار فرودگاه مسکو شناسایی و محاکمه خواهند شد.

عملیات شورشی صورت گرفته از سوی استقلال طلبان چچن در چند وقت اخیر

شورشیان چچن، که سال‌ها سابقه استقلال طلبی و مبارزه با دولت مرکزی روسیه را در پرونده خود دارند، پیشتر نیز مسئولیت انفجار متروی مسکو را بر عهده گرفته بودند.

در اوایل فروردین ماه ۸۹، دو زن با منفجر کردن خود در متروی مسکو، ۳۹ نفر را کشته و بیش از ۶۰ نفر را زخمی کردند. شورشیان چچن بعدها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

در مهرماه سال جاری، شورشیان مسلح چچن به پارلمان محلی جمهوری چچن در گروزنی، پایتخت این کشور، حمله کردند که در پی این حمله دست‌کم چهار نفر کشته و عده‌ای نیز زخمی شدند.

همچنین در آذر‌ماه ۸۹ نیز مقامات روسیه اعلام کردند که انفجار یک بمب در مسیر حرکت قطار سریع‌السیر خط مسکو به سن پترزبورگ موجل خارج شدن قطار از ریل شده و دستکم ۲۶ تن در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.

چندی پس از این واقعه، شورشیان چچن اعلام کردند که این انفجار توسط آن‌ها صورت گرفته است.

چچن بخشی کوهستانی از منطقه قفقاز شمالی واقع در جنوب غرب روسیه به شمار می‌رود که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند و علی‌رغم حکومت و نظارت شدید رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن، که مورد حمایت روسیه است، این منطقه سال‌هاست که شاهد جدال و نبرد شورشیان اسلام‌گراست.

چچن سال‌ها سابقه استقلال‌طلبی و مبارزه با دولت مرکزی روسیه را دارد.

نیروهای روسی به طور رسمی دو بار در دهه ۹۰ با جدایی‌طلبان چچن وارد جنگ شدند تا این ‌که در نهایت در سال ۲۰۰۰ دولت روسیه با تشکیل دولت وفادار به روسیه در جمهوری چچن موافقت کرد.

از آن زمان تاکنون، بیشتر شورشیان اسلام‌گرای این منطقه به داغستان، در شرق چچن، و اینگوشتیا، در غرب جمهوری چچن، نقل مکان کرده‌اند و در سال‌های اخیر اغلب حملاتی را به گروزنی و همچنین سایر شهرهای روسیه، به ویژه مسکو، ترتیب می‌دهند.
XS
SM
MD
LG