لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

رئیس پیشین موساد: اعراب در مواجهه با ایران با اسرائیل هم‌‌سو هستند


مئیر داگان، رئیس پیشین موساد
مئیر داگان، رئیس پیشین موساد
مئیرداگان، رئیس پیشین موساد، می‌گوید که رفتار جمهوری اسلامی در مواجهه با اسرائیل موجب شده که اعراب و به ویژه امیر‌نشین‌های خلیج‌فارس، عملاً هم‌پیمان اسرائیل شوند و اهدافشان در قبال ایران با اسرائیل در یک راستا قرار بگیرد.

آقای داگان که شش ماه پیش، در پی هشت سال ریاست موساد، از این تشکیلات مخفی ویژه مأموریت‌های خاص خداحافظی کرد، در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است: «ماهیت حکومت ایران، دخالت‌های فزاینده‌اش در منطقه و جاه طلبی‌های دامنه‌دار سران تهران، اعراب را با اسرائیل عملاً متحد و هم‌پیمان کرده است».

آقای داگان که در دانشگاه شهر نتانیا، در نزدیکی تل‌آویو، سخن می‌گفت، با اظهار اینکه «حکومت ایران عامل اصلی بی‌ثباتی و به خطرافتادن صلح در منطقه است»، افزود با توجه به این‌که ایران می‌کوشد در عرصه انرژی عنصری اثرگذار باشد، دخالت‌های گسترده‌اش در عراق، یمن، سودان، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و جهان، موجب هراس عمیق اعراب منطقه شده است.

وی افزود، رفتارهای ایران که به ویژه منافع امیرنشین‌ها را با مخاطره روبرو کرده، موجب شده است که این کشورها در صحنه عمل، به یک هم‌پیمانی نانوشته با اسرائیل برسند.

آقای داگان گفت: «اهدافی که کشورهای نگران از رفتارهای ایران در پیش گرفته‌اند، با اهداف اسرائیل همراستا است».

به گفته این ژنرال دوره احتیاط ارتش اسرائیل، همکاری‌های منطقه‌ای میان مخالفان حکومت ایران نیز تقویت شده است، «زیرا بلند پروازی‌های ایران و مداخلات فزاینده‌اش در همه امور، همگان را تهدید می‌کند و این تهدید شامل حال کشورهای همسایه و جهان نیز می‌شود».

مخالفت با حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران

اگرچه آقای داگان در سخنان سه‌شنبه خود، دستیابی ایران به بمب اتم را یک «تهدید راهبردی» دانست، سه هفته پیش از این اعلام کرده بود که حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران کاری «احمقانه» است.

وی آن زمان گفته بود که این اقدام می‌تواند عاقبت سهمگینی برای اسرائیل داشته باشد و حتی به یک جنگ منطقه‌ای منجر شود.

این اظهارات جنجال بزرگی در صحنه سیاست داخلی اسرائیل آفرید و دانیل هرشکوویچ، وزیر علوم اسرائیل، در واکنش به سخنان آقای داگان گفت اگر هر شهروند دیگری جز آقای داگان چنین حرفی زده بود، به اتهام لطمه زدن به امنیت کشور، محاکمه می‌شد.

اما اکنون عاموس یادلین، که به تازگی از ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل کنار رفته نیز سخنانی مشابه با اظهارات آقای داگان بیان کرده است.

ژنرال یادلین سه شنبه شب در همایشی در اورشلیم با میزبانی شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل و در حضور چهار هزار شخصیت اسرائیلی و جهانی، گفت که با حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران مخالف است.

وی افزود که نباید از همان ابتدا به «دشمن» خبر داد که می‌خواهیم چه شیوه‌ای را در قبال او به کار ببندیم.

عاموس یادلین با تأکید بر اینکه که کشورهای دیگری نیز در منطقه به اندازه اسرائیل از سیاست‌ها و برنامه‌های اتمی ایران نگران هستند، افزود که «بهترین راهکار، تلاش برای حفظ اجماع جهانی به منظور مقابله دیپلماتیک با ایران است».

آمادگی عربستان سعودی برای مقابله با ایران در صورت لزوم

اظهارات مهم‌ترین مقامات امنیتی و اطلاعاتی پیشین اسرائیل در حالی بیان شده که روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال چهارشنبه نوشته بود که عربستان سعودی آماده است همه امکانات خود را برای مقابله با ایران بسیج کند.

وال استریت جورنال آورده بود که امیر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرده است در صورتی که حکومت ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را همچنان پیش ببرد و در عین حال به دخالت در کشورهای همسایه ادامه دهد، عربستان تمامی ظرفیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود را برای مقابله با بلندپروازی‌های ایران به کار خواهد بست.

گفتنی است که بر اساس اسناد فاش شده ویکی لیکس، حکومت‌های عربی و به ویژه امیرنشین‌های خلیج فارس، به اندازه اسرائیل از برنامه اتمی ایران دل‌نگران هستند و حتی به نوشته ویکی‌لیکس برخی از سران این امیر نشین‌ها، اظهار کرده بودند که در انتظار حمله اسرائیل و آمریکا به ایران هستند.

به دنبال انتشار این اسناد در رسانه‌های جهان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود که اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سران تقریباً تمامی کشورهای عربی نیز همانند اسرائیل از تهدیدهای ایران نگران هستند و در پشت پرده در این خصوص با مقامات آمریکایی مذاکره می‌کنند.

اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، نیز پیشتر بارها گفته بود که نبرد نظامی ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان در تابستان ۲۰۰۶، با حمایت و همراهی عملی کشورهای منطقه انجام شده بود و آنها عملاً هم‌پیمان اسرائیل بودند تا حزب‌الله «به عنوان یکی از بازوهای» حکومت تهران سرکوب شود.
XS
SM
MD
LG