لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

سومین انفجار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل ظرف پنج ماه اخیر


انفجار در خط لوله انتقال گاز در نزدیکی بندر العریش- ۲۶ بهمن
انفجار در خط لوله انتقال گاز در نزدیکی بندر العریش- ۲۶ بهمن
شامگاه یکشنبه، برای سومین بار درماه‌هایی که از خیزش مردم مصر می‌گذرد، خط لوله انتقال گاز این کشور به اسرائیل دستخوش انفجار شد و انتقال گاز از این نقطه به اسرائیل و اردن را متوقف کرد.

این انفجار در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه در بخش پمپاژ گاز در منطقه «بیرالعبد» در هشتاد کیلومتری بندر العریش به وقوع پیوست؛ انفجاری که خبرگزاری‌ها آن را «سهمگین» گزارش کرده‌اند.

به گفته مقامات امنیتی مصر، این انفجار از سوی افرادی مسلح صورت گرفت که با رسیدن به محل و با زور اسلحه، نگهبانان را از محل دور کرده و پس از آن با کارگذاری مواد منفجره، خط لوله انتقال گاز را تخریب کردند.

تخریب لوله انتقال گاز موجب شد که انتقال گاز طبیعی از مصر به اسرائیل و اردن متوقف شود.

انفجار روز یکشنبه در حالی رخ داده است که هفتم اردیبهشت‌ماه امسال نیز این خط لوله در نزدیکی مرز مصر با اسرائیل دستخوش انفجار و آتش‌سوزی مهیبی شد که به دنبال آن، مقامات مصری «باندهای مسلح» را عامل این انفجار معرفی کردند.

شانزدهم بهمن‌ماه نیز، درحالی که خیزش ۱۸ روزه مردم مصر در میدان التحریر قاهره با هدف تغییر حاکمیت این کشور در اوج خود بود،خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائیل، در بخش صحرای العریش، بر اثر انفجار تخریب شد.

حدود یک‌ماه پس از آن نیز، مقامات مصری اعلام کردند که تلاش دیگری از سوی «باندهای مسلح» برای لطمه زدن به خط لوله انتقال گاز به اسرائیل به علت عمل نکردن مواد منفجره ناکام ماند.

انفجار اخیر در این خط لوله گاز موجب شد که انتقال گاز از طریق این لوله به اسرائیل که پس از انفجار ۲۶ بهمن، مدت‌ها در دست تعمیر بود، بار دیگر متوقف شود.

در شش سال گذشته مصر یکی از تأمین کنندگان اصلی گاز طبیعی برای اسرائیل بوده و ۴۵ درصد از نیازهای گازی اسرائیل از سوی مصر تأمین می‌شود.

با این‌ حال به دنبال خیزش های مردمی در مصر، عده‌ای در این کشور خواهان قطع فروش گاز به اسرائیل شده‌اند و معتقدند که گاز کشورشان با بهای نازلی به اسرائیل فروخته می‌شود.

در هفته‌های اخیر برخی از مقامات دولت‌های پیشین مصر و نیز یک سرمایه دار مهم مصری که درانعقاد قرارداد فروش گاز به اسرائیل دخیل بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.

با این‌حال مقامات حکومت جدید مصر به سران اسرائیل اطمینان داده‌اند که وضعیت فروش گاز به اسرائیل در حال حاضر تغییر نخواهد کرد.

اعتراض‌ها در خصوص فروش گاز به اسرائیل در حالی در جریان است که به گفته مقامات اسرائیلی، به همان میزان که اسرائیل به واردات گاز از مصر نیاز دارد، مصر نیز که منابع طبیعی اندکی دارد، به درآمد حاصل از فروش گاز نیازی مبرم دارد.
XS
SM
MD
LG