لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

توافق اتحادیه اروپا بر سر حذف ۱۰۰ میلیارد یورو از بدهی‌ های یونان


برخی از رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه در بروکسل
برخی از رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه در بروکسل
رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از روزها مذاکره، سرانجام روز پنجشنبه بر سر حذف ۱۰۰ میلیارد یورو از بدهی‌های یونان و همچنین اعطای یک وام اضطراری دیگر به این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرمان فان رومپِی، رییس اتحادیه اروپا، پس از این نشست که در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، اعلام کرد که رهبران منطقه یورو بانک‌های خصوصی دارنده اوراق قرضه یونان را متقاعد کرده‌اند تا با قبول ضرر، مطالبات خود از این کشور را تا «۵۰ درصد»، معادل «۱۰۰ میلیارد یورو» کاهش دهند.

به موجب این توافق، بدهی‌های یونان تا سال ۲۰۲۰ از ۱۵۰ درصد به ۱۲۰ درصد کاهش می‌یابد و این در حالی است که در شرایط موجود این بدهی‌ها می‌توانست تا ۱۸۰ درصد افزایش یابد.

این توافق بدان معنا خواهد بود که بدهی‌های خارجی دولت یونان که در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد یورو برآورد شده است، به ۲۵۰ میلیارد یورو کاهش می‌یابد.

رییس اتحادیه اروپا همچنین خاطر نشان کرد که منطقه یورو و صندوق بین‌المللی پول، که از ماه مه سال ۲۰۱۰ بارها برای کمک به بحران مالی یونان وام‌هایی را به این کشور اختصاص داده‌اند، بار دیگر در نظر دارند مبلغ ۱۰۰ میلارد یورو وام اضطراری به یونان اعطا کنند.

این وام که تا سال ۲۰۱۴ به یونان تعلق می‌گیرد جایگزین وام ۱۰۹ میلیارد دلاری خواهد شد که ماه ژوئیه سال جاری، سران اتحادیه اروپا بر سر واگذاری آن به یونان به توافق رسیده بودند.

جورج پاپاندرو، نخست وزیر یونان که در مذاکرات بروکسل شرکت داشت، گفته است که این تصمیمات به معنای آغاز روز جدیدی برای یونان و تمام اتحادیه اروپا است.

روز پنجشنبه، سخنگوی دولت یونان نیز ضمن ابراز خشنودی از تصمیمات اتحادیه اروپا خواستاری همکاری احزاب اپوزیسیون و بانک‌های یونان برای حل معضل مالی این کشور شد.

اکنون بیش از یک سال است که بحران مالی یونان، این کشور را با اعتراض‌های مردمی مواجه کرده است.

کشورهای اروپایی در نشست بروکسل همچنین به توافق بر سر افزایش حجم ذخیره صندوق پولی اروپا تا سه تریلیون یورو به منظور کمک به اقتصاد سایر کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا نزدیک شدند.

این نگرانی وجود دارد که بحران مالی یونان به اقتصاد کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز سرایت کند و به اعتبار یورو در عرصه جهانی لطمه وارد کند.
XS
SM
MD
LG