لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

هشدار مسعود بارزانی در مورد گلوله‌باران مناطق کردستان عراق توسط ایران


مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق
مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق
مسعود بارزانی، رئيس منطقه خودگردان کردستان عراق، در بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد و هشدار داد که تداوم این اقدام می‌تواند به تیرگی روابط میان طرفین بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسعود بارزانی روز شنبه و در واکنش به حملات توپخانه‌ای ایران به مناطق مرزی کردستان عراق به قصد مقابله با کردهای جدایی‌طلب ایران، این اقدام را «ناموجه» خواند و گفت که تداوم حملات می‌تواند می‌تواند بر روابط میان جمهوری اسلامی و منطقه خودگردان کردستان تأثیر منفی داشته باشد.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش کرده، جمهوری اسلامی که به طور منظم در مقابله با ایرانیان کرد‌تبار عضو «پژاک» و «حیات آزاد کردستان» مناطق مرزی کردستان عراق را هدف گلوله قرار می‌دهند، روز پنجشنبه نیز بار دیگر منطقه حاج عمران را که در فاصله ۷۰ کیلومتری از اربیل قرار دارد، گلوله‌باران کردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز بارها به منظور مقابله با حملات گروه‌های جدایی‌طلب کرد، اقدام به گلوله‌باران مناطق شمال عراق کرده‌ است.

به گفته رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق، اقدام اخیر جمهوری اسلامی موجب تخریب روستاها و مزارع در این منطقه شده و همچنین ساکنان ناحیه مزبور را وادار به ترک محل زندگی خود کرده است.

مسعود بارزانی روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن «حملات توپخانه‌ای علیه شهروندان ایرانی»، اعلام کرد که به جای ایجاد رعب و وحشت، بهتر است جمهوری اسلامی از طریق «گفت‌و‌گو» و «راهکارهای انجام شدنی» به حل مسائل بپردازد.

گروه پژاک پایگاه‌های خود را در شمال عراق و نوار مرزی با ایران قرار داده ‌است و هر از چندی درگیری‌هایی میان اعضای این گروه و سربازان و نیروهای مرزی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

منطقه کردنشین در غرب ایران در ماه‌های اخیر شاهد حملات و درگیری‌های مختلفی بوده‌است که مقام‌های ایرانی بیشتر این حملات را در ارتباط با گروه پژاک، حزب حیات آزاد کردستان، دانسته‌اند.

درگیری میان افراد سپاه پاسداران و چند تن از اعضای حزب کومله، کشتن دو مأمور انتظامی توسط افراد مسلح ناشناس در شهر سنندج، کشته شدن چهار «مامور محيط‌بانی» کردستان به ضرب گلوله، کشته شدن چهار نیروی مرزبانی ایران در پی حمله به یک پاسگاه مرزی در مریوان، و انفجار در مهاباد از جمله ناامنی‌های اخیر در این منطقه است.
XS
SM
MD
LG