لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

نگرانی از افزایش قربانیان زلزله و سونامی ژاپن به بیش از ۱۰ هزار نفر


یکی از مقام‌های پلیس ژاپن می‌گوید امکان دارد که تنها در یک شهر ژاپن شمار کشته‌شدگان زلزله و سونامی این کشور به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد. در عین حال وضعیت غیر ایمن یکی از نیروگاه‌های اتمی ژاپن بر نگرانی‌ها پیرامون امکان وقوع وخیم‌ترین فاجعه اتمی جهان در ۲۵ سال گذشته دامن می‌زند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه دولت تعداد کمک‌رسان‌های خود را به صد‌هزار نفر افزایش داده است، همچنان نگرانی در مورد افزایش شدید شمار کشته‌شدگان به قوت خود باقی است و رئیس پلیس شهر میاگی روز یکشنبه در نشست مقامات امدادرسانی اعلام کرده است که به تخمین وی، این فاجعه بیش از ۱۰ هزار قربانی خواهد داشت.

شهر میاگی که یکی از سه منطقه‌ای است که بیشترین شدت زلزله را احساس کرده‌است، ۲.۳ میلیون نفر جمعیت دارد و تا کنون تعداد رسمی کشته‌شدگان این شهر ۳۷۹ نفر اعلام شده است.

بر اساس آمار رسمی، زلزله سهمگین ۲۰ اسفندماه ژاپن، اعلام کرده‌اند که دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر از آسیب‌دیدگان نیز از نبود آب، برق و غذای مناسب رنج می‌برند.

بر اساس ارزیابی سازمان زمین‌شناسی آمریکا این زلزله که باعث ایجاد سونامی نیز شد، ۸.۹ دهم ریشتر شدت داشت و قویترین زلزله ثبت شده در ژاپن بوده است.

از زمان وقوع این زلزله تا کنون بیش از ۱۵۰ پس لرزه در ژاپن به ثبت رسیده است.

بر اثر زلزله روز جمعه دستکم ۱.۴ میلیون خانواده به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. همچنین حدود ۲.۵ میلیون خانوار نیز از نبود برق رنج می‌برند و این در حالی است که دمای هوادر برخی مناطق در طول شب به صفر درجه نزدیک می‌شود.

نگرانی از وقوع وخیم‌ترین فاجعه اتمی جهان در ۲۵ سال گذشته

به دنبال وقوع این زلزله کارکنان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن به شدت در تلاشند تا از نشت مواد رادیو‌اکتیو به خارج از دو رآکتور آسیب‌دیده این نیروگاه که می‌تواند به وخیم‌ترین فاجعه اتمی جهان در ۲۵ سال گذشته منجر شود، جلوگیری کنند.

زلزله ژاپن به رآکتور شماره یک و شماره سه نیروگاه فوکوشیما که در ۲۴۰ کیلومتری شمال توکیو قرار دارد، آسیب زده است.

تصویری از انفجار در نيروگاه فوکوشيما بر صفحه تلویزیون
روز گذشته وقوع یک انفجار در جدار خارجی رآکتور شماره یک موجی از نگرانی‌ها را پیرامون وقوع پدیده ذوب اتمی و نشت مواد رادیو اکتیو به خارج از این رآکتور پدید آورد.

ذوب هسته‌ای زمانی به وقوع می‌پیوندد که بنا به عللی خنک‌کننده رآکتور از کار بیافتد که همین امر موجب بالا رفتن حرارت درون رآکتور و ذوب شدن لوله‌های حاوی سوخت اتمی شود.

به دنبال ذوب شدن لوله‌های درون رآکتور، سوخت اتمی یا همان مواد رادیو اکتیو اورانیوم داخل لوله‌ها نیز که ذوب شده و تبدیل به مواد رادیو اکتیو بسیار خطرناکی شده‌اند به داخل رآکتور جاری شده و منفجر خواهند شد.

یوکیا ادانو، دبیر هیئت دولت ژاپن، اعلام کرده است که امکان دارد مواد رادیو اکتیور به خارج از رآکتور نشت کرده باشند اما نمی‌توان این مطلب را تأیید کرد.

در عین حال یکی از مقامات صنعت هسته‌ای ژاپن می‌گوید که این انفجار می‌تواند ناشی از شعله‌ور شدن هیدروژن باشد که به گفته وی لزوماً موجب نشت رادیو اکتیو مذاب نخواهد شد.

وی تأکید کرده است که این نیروگاه از وضعیت امن خارج شده است اما این بدان معنا نیست که «خطر جدی» سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

این در حالی است که به نوشته آسوشیتد پرس، یک مقام رسمی ژاپن که نامش ذکر نشده، گفته است که در زمان وقوع انفجار حدود ۱۹۰ نفر در شعاع ۱۰ کیلومتری این نیروگاه بوده‌اند که آلوده بودن ۲۲ نفر از آن‌ها به تشعشعات رادیو اکتیو تأیید شده است.

به گفته دولت ژاپن در حال حاضر مهندسین حاضر در نیروگاه با پمپاژ آب دریا به درون رآکتور شماره ۳، دمای این رآکتور را تا حدی کنترل کرده‌اند.

دولت ژاپن از افرادی که در شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما سکونت دارند خواسته است تا این منطقه را ترک کنند.

تا کنون حدود ۱۴۰ هزار نفر این منطقه را ترک کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG