لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

تأکید اوباما بر احتمال تکرار عملیات یکجانبه در پاکستان برای مقابله با القاعده


باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده
باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده
رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید اگر آمریکا باخبر شود که یکی دیگر از رهبران القاعده در پاکستان پناه گرفته است، بار دیگر در عملیاتی مشابه آنچه برای از میان بردن بن‌لادن دنبال شد، به طور یک‌جانبه وارد عمل می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری بی‌بی‌سی در پاسخ به این‌که اگر یکی دیگر از رهبران ارشد القاعده، یا به عنوان مثلاً ملا عمر رهبر طالبان، در پاکستان یا جای دیگری ردیابی شود چه خواهد کرد، افزود که ایالات متحده در صورت لزوم به طور یک‌جانبه دست به عمل خواهد زد.

آقای اوباما با اشاره به این که وظیفه دولت وی، حفظ امنیت ایالات متحده است گفت که آمریکا برای حق حاکمیت پاکستان احترام بسیار بالایی قائل است، اما نمی‌تواند در مقابل فردی که در تلاش است مردم آمریکا و مردم پاکستان را از میان ببرد، دست روی دست بگذارد.

نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد ۱۲ اردیبهشت در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده را در ایبت آباد پاکستان به قتل رساندند که این اقدام موجب شد تا روابط میان ایالات متحده و پاکستان که سال‌ها در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کرده‌اند، به تیرگی بگراید.

از یک‌سو، حضور چند ساله بن‌لادن در خاک پاکستان و در شهری نزدیک به اسلام‌آباد، گمانه‌زنی‌هایی را میان آمریکاییان در مورد امکان حفاظت برخی از نیروهای امنیتی پاکستان از بن‌لادن موجب شد. این در حالی است که پاکستان این اتهامات را به شدت رد کرده است.

از دیگر سو، اسلام‌آباد نیز اقدامات یک‌سویه ایالات متحده را به منزله نقض حاکمیت پاکستان دانست.

پارلمان پاکستان، ۲۴ اردیبهشت‌ماه «اقدامات یک‌جانبه» نظیر حمله به منزل بن‌لادن در شهر ایبت‌آباد پاکستان را «غیر قابل قبول» دانستند و از دولت خود خواستند تا برای حفاظت از منافع ملی پاکستان در روابط خود با ایالات متحده تجدید نظر کند.

با این‌حال باراک اوباما روز شنبه تأکید کرد که دولت وی نمی‌تواند منتظر بماند تا تلاش‌های گروه‌هایی نظیر القاعده علیه مردم به بار بنشیند.

اوباما: در فکر مذاکره با طالبان هستیم

رئیس جمهور ایالات متحده که روز یکشنبه عازم دیدار از چند کشور اروپایی است تا در مورد مسائلی نظیر رکود اقتصادی اروپا، تحولات خاورمیانه و آفریقای شمالی و همچنین جنگ افغانستان سخن بگوید، در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی بحث مذاکره با طالبان را نیز به میان کشید.

پیشتر روزنامه واشینگتن به نقل از یک مقام رسمی پاکستان گزارش کرده بود که آمریکا در چند وقت اخیر باب مذاکره مستقیم با طالبان را باز کرده و قصد دارد از طریق گفت‌و‌گو، شبه نظامیان طالبان را به پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان ترغیب کند.

آقای اوباما در این مورد ضمن تأکید بر این‌که اختلافات از طریق نظامی به تمامی از میان نخواهد رفت، گفت که حضور نیروهای نظامی در منطقه در این مدت شرایط را مهیا کرده و طالبان اکنون آمادگی دارند تا به آشتی سیاسی با دولت افغانستان روی بیاورند.

وی در این زمینه به طور واضح به «مذاکره» با طالبان اشاره کرد و افزود: «طالبان باید تمامی ارتباط خود با القاعده را قطع کرده، از خشونت دست بکشند و به قانون اساسی افغانستان احترام بگذراند.»

طالبان طی سال‌ها پیش از سرنگونی توسط نیروهای افغان مورد حمایت آمریکا، در سال ۲۰۰۱ به بن لادن در افغانستان پناه داده بودند.

به نوشته واشینگتن پست، با افزایش خشونت‌ها در افغانستان و از میان رفتن حمایت مردم از ادامه نبردها، کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که از تلاش‌های حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در زمینه یافتن راهی برای آشتی با طالبان حمایت به عمل آورند.
XS
SM
MD
LG