لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

تعلیق فعالیت‌های صلیب سرخ جهانی در پاکستان


دفتر صلیب سرخ جهانی در پیشاور پاکستان
دفتر صلیب سرخ جهانی در پیشاور پاکستان
به دنبال کشته شدن یکی از امدادگران صلیب سرخ جهانی در پاکستان، این سازمان اعلام کرد که فعالیت‌های خود در پاکستان را متوقف می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کریستیَن کاردون، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، روز پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که این کمیته تمام فعالیت‌های خود در پاکستان را متوقف کرده است.

او افزود که ۹۰۰ امدادگر محلی صلیب سرخ مشمول مرخصی استحقاقی شده‌اند و ۸۰ امدادگر خارجی این کمیته نیز از سرتاسر پاکستان به اسلام‌آباد آمده‌اند.

آقای کاردون گفت: «متأسفانه در سال‌‌های اخیر وضعیت برای امدادگران صلیب سرخ نه در پاکستان، که در تمام جهان بسیار خطرناک شده است و این امدادگران هدف چندین حمله قرار گرفته‌اند.»

جسد گردن زده خلیل دیل، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در بلوچستان پاکستان پیدا شد.
جسد گردن زده خلیل دیل، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در بلوچستان پاکستان پیدا شد.
تصمیم اخیر صلیب سرخ جهانی پس از آن گرفته شد که حدود دو هفته پیشتر جسد بی‌سر خلیل دیل، پرستار بریتانیایی، در پاکستان پیدا شد.

خلیل دیل ۶۰ ساله، یکی از مدیران برنامه‌های بهداشتی این کمیته، ۱۵ دی‌ماه در کویته، پایتخت بلوچستان، زمانی که از محل کار خود به خانه باز می‌گشت به وسیله افراد ناشناس دزدیده شد و ربایندگان برای آزادی آقای دیل درخواست پول کرده بودند.

پس از آن و در ۱۰ اردیبهشت‌ماه، جسد بی‌سر آقای دیل در کویته در حالی پیدا شد که در یادداشتی که کنار جسد پیچیده شده در پلاستیک آقای دیل پیدا شد، نوشته شده بود که وی به دلیل پرداخت نشدن مبلغ خون‌بها کشته شده است.

ژاک دی مایو، رئیس بخش عملیات آسیای جنوبی صلیب سرخ، گفته است که حملات اخیر علیه این کمیته، صلیب سرخ را وادار کرده است تا شرایط کار امدادگران و تهدیدها علیه کارکنان این نهاد را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

صلیب سرخ جهانی از زمان تشکیل کشور مستقل پاکستان در سال ۱۹۴۷ در این کشور فعالیت کرده است و نقش به‌سزایی در تأمین نیازهای بهداشتی، پزشکی و دارویی پاکستان دارد.

«از سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۰۰ امدادگر در پاکستان کشته شده‌اند»

«انجمن کمک‌های انسان‌دوستانه پاکستان» که ائتلافی از ده‌ها سازمان خیریه است با تأکید بر این‌که تاکنون هیچ‌یک از ربایندگان امدادگران در پاکستان دستگیر نشده‌اند، از دولت این کشور خواسته است تا برای حفاظت از امدادگران تلاش بیشتری به خرج دهد.

به گفته این انجمن، از سال ۲۰۰۹ به این سو، بیش از ۲۰ امدادگر در پاکستان توسط شبه‌نظامیان و جنایتکاران ربوده و دست‌کم ۱۹ امداد‌گر کشته شده‌اند.

تصویری از پیام ویدئویی وارن واینستین خطاب به رئیس جمهور آمریکا
تصویری از پیام ویدئویی وارن واینستین خطاب به رئیس جمهور آمریکا
«انجمن کمک‌های انسان‌دوستانه پاکستان» تأکید کرده است در حال حاضر هفت تن از کارکنان سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه در پاکستان که طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ربوده شده‌اند، همچنان در گروگان هستند.

در همین زمینه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه ویدئویی از وارِن واینستین، کارشناس آمریکایی فعالیت‌های امدادی، در فضای مجازی منتشر شد. وی تابستان سال گذشته در لاهور پاکستان توسط مردان مسلح ربوده شد.

وارن واینستین ۷۰ ساله در پیام ویدئویی خود از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، درخواست کرد تا به خواسته‌های ربایندگان تن دهد و افزود که در غیر این صورت این افراد او را خواهند کشت.

ربایندگان آقای واینستین خواستار آزادی تعدادی از زندانیانی هستند که به اتهام تروریسم در آمریکا زندانی هستند.
XS
SM
MD
LG