لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۹

مقام سپاه: در برگزاری جشن جهانی نوروز تجدید نظر جدی شود


اسفندیار رحیم مشائی
اسفندیار رحیم مشائی
رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران روز چهارشنبه گفت که با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشورهای خاورمیانه و کشتار مردم برگزاری جشن جهانی نوروز در ایران، که مسئولیت آن را اسفندیار رحیم مشائی بر عهده دارد، باید مورد «تجدید نظر جدی» قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یدالله جوانی با اشاره به برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور تعدادی از کشورها در تهران گفت: «با توجه به شرایط اخیر منطقه و خیزش ملت‌های اسلامی و کشتار بی‌رحمانه ملت بحرین و دیگر کشورهای خاورمیانه، لازم است تجدید نظر جدی در برگزاری جشن جهانی نوروز صورت بگیرد.»

وی توضیح داد که باید در شرایط فعلی، در اعتراض به کشتار مردم بحرین و لیبی در برگزاری جشن نوروز مروری دیگر صورت بگیرد.

اظهارات آقای جوانی در واکنش به اقدامات اخیر اسفندیار رحیم مشائی صورت گرفته است.

آقای رحیم‌مشائی به عنوان ریاست ستاد برگزاری جشن نوروز تصمیم دارد در فروردین‌ماه ۱۳۹۰ مراسم جشن نوروز را در تهران با حضور نمایندگان برخی کشورها نظیر ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و آلبانی برگزار کند.

با این حال رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به این‌که روح‌الله خمینی در آستانه نوروز ۱۳۴۲، با توجه به شرایط کشور، مراسم عید را تحریم کرده و «عزای عمومی» اعلام کرد، معتقد است که حال نیز با توجه به «کشتار مردم خاورمیانه و دیگر کشورها» می‌توان این اقدام آقای خمینی را مد نظر قرار داد.

آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفت در حالی که مسلمانان در برخی کشورها کشته می‌شوند، مسئولان باید با آن‌ها همدردی کنند و توجه داشته باشند که «در این شرایط برنامه‌های آن‌چنانی» نوروزی برگزار نشود.

وی همچنین تأکید کرد که اگر کسانی بخواهند آداب و سنن ایرانیان قبل از اسلام را به عنوان «فرهنگ و مکتب مستقل ترویج کنند» این اقدام «نوعی انحراف» به شمار می‌رود و افزود: «جشن‌ها اگر مروج مکتب ایرانی و غیر از اسلام باشند در واقع نمادی از بی‌هویتی و یادآوری دیکتاتوری‌های قبل از اسلام خواهند بود.»

آیت‌الله عباس کعبی، عضو دیگر مجلس خبرگان، نیز در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری ضمن انتقاد از افرادی که با مطرح کردن مسائل باستانی، نمادهای ایرانی را پررنگ‌تر از مسائل دینی مطرح می‌کنند گفت: «کسانی که درباره سنت‌های باستانی غلو می‌کنند، در اصل می‌خواهند ابعاد اسلامی را کمرنگ کنند که انحراف آشکاری است و باید جلو آن گرفته شود.»

وی همچنین با تأکید بر «جاهلی» بودن برخی آداب و رسوم گذشته از جمله «چهارشنبه سوری و سیزده‌به‌در»، این سنت‌ها را از دیدگاه اسلام «بدعت» دانست.

تلاش اسفندیار رحیم‌ مشائی برای برگزاری جشن جهانی نوروز، در روزهای گذشته نیز جنجال‌برانگیز شد.

انتشار اخباری مبنی بر امکان سفر پادشاه اردن به ایران به دعوت آقای رحیم‌ مشائی برای شرکت در جشن‌های نوروزی در روزهای گذشته انتقادهای گسترده‌ای به همراه داشت که با بالا گرفتن اعتراض‌ها، روز گذشته خبرگزاری فارس از لغو این سفر به دلیل مخالفت‌های «نهادهای تصمیم‌گیر» خبر داد.

پیش از آن نیز معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری و وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که این سفر «قطعی» نیست.

«جشن جهانی نوروز»؛ در تخت جمشید یا تهران

برگزاری جشن جهانی نوروز که سال گذشته نیز در تهران برگزار شده بود، زمانی اعتراض برخی از اعضای حکومت جمهوری اسلامی را برانگیخت که محمود احمدی نژاد اعلام کرد که جشن جهانی نوروز ۱۳۹۰ در تخت جمشید برگزار خواهد شد.

پیش از آن نیز اسفندیار رحیم مشائی بحث تنظیم «منشور نوروز» را به عنوان «حلقه وصل» کشورهای برگزار کننده نوروز به میان کشیده بود.

به دنبال این اظهارات احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در تاریخ ۱۰ اسفند در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد نوشت که آیا «برنامه‌ روشنی» که آقای احمدی‌نژاد از آن صحبت می‌کند «پرده دیگری از جداسازی مکتب ایرانی از مکتب اسلامی اسلامی است یا مقدمه منشور نوروز است»؟

وی همچنین پرسید که «انجام مراسم ویژه» نوروز «در تخت جمشید از ابتکارات کیست»؟

در تاریخ ۱۸ اسفند نیز علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از برگزاری مراسم نوروز در تخت جمشید، این جشن را یاد‌آور جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران دانست.

وی همچنین اسفندیار رحیم مشائی را مبدع «مکتب ایرانی» و «منشور نوروز» دانست و افزود که آقای احمدی‌نژاد به دلیل «ضعف بینش اسلامی و ارادت به مشائی» این مسائل را مطرح می‌کند.

به دنبال این انتقادها در نهایت اعلام شد که جشن جهانی نوروز در تهران برگزار خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز در ۲۰ اسفند با اشاره به این که قرار بود این مراسم در تخت جمشید برگزار شود اعلام کرد که «به توصیه بزرگان» این برنامه تغییر کرده و در تهران برگزار خواهد شد.

اسفندیار رحیم مشائی که پیشتر با نام بردن از «مکتب ایران» به عنوان «حقیقت ایران و اسلام» خشم بسیاری از اصول‌گرایان را برانگیخته بود، ریاست ستاد برگزاری جشن جهانی نوروز سال ۱۳۹۰ را بر عهده دارد.

به گفته وی در تاریخ هفتم و هشتم فروردین جشن جهانی نوروز و همایشی در باره نوروز در تهران و با حضور رؤسای جمهور و مسئولان برخی از کشورها برگزار خواهد شد.

این دومین بار است که دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران جشن جهانی نوروز برپا می‌کند.

سال گذشته کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان در این جشن که در سعد‌آباد تهران برگزار شد، حضور داشتند.

امسال نیز از کشورهایی نظیر ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی و عراق برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و قرار است که حدود ۲۰ کشور در این جشن شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG