لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

سی و یک میلیون ایرانی در معرض دود سیگار


Russia -- Smoking ban sign, 25Jun2007
Russia -- Smoking ban sign, 25Jun2007

يکی از مسئولان جمعيت مبارزه با دخانيات ايران می گويد که بيش از چهل و پنج درصد از جمعيت ايران در معرض خطرات ناشی از استشمام دود سيگار قرار دارند.

دکتر علی عبداللهی روز يکشنبه به خبرگزاری مهر گفته است که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به سازمان بهداشت جهانی بيش از ۳۱ ميليون نفر از ايرانيان در محل کار و يا در خانه خود دود سيگار تنفس می‌کنند.

بر اساس اين گزارش بيش از ۱۰ ميليون نفر در ايران سيگاری هستند. سيگاری‌های ايرانی هر سال بيش از ۵۸ ميليارد نخ سيگار دود می‌کنند.

همچنين به گفته مسئول پژوهش جمعيت مبارزه با دخانيات ايران بيش از ۲۴ درصد از مردان بالای ۱۵ سال و دو درصد از زنان بالای ۱۵ سال در ايران سيگار می‌کشند.

همچنين بيش از دو درصد دانش آموزان پسر ۱۳ تا ۱۵ ساله و يک درصد دانش‌آموزان دختر در اين گروه سنی در ايران سيگاری هستند.

بر اساس آخرين آمار اعلام شده هر فرد سيگاری در ايران به طور ميانگين روزانه ۱۴ نخ سيگار دود می‌کند. سيگار مورد نياز افراد سيگاری در ايران از طريق واردات، توليد داخلی يا قاچاق تامين می‌شود.

پيشتر دبير جمعيت مبارزه با دخانيات کشور از کاهش سن مصرف سيگار به زير ۱۰ سال در ايران خبر داده و آن را يک «پديده شوم» برای کشور خوانده بود.

دکتر محمدرضا معدنی خواستار اتخاذ راهکارهای بهتر و موثرتر برای مبارزه با افزايش مصرف دخانيات در کشور شده بود.

به گفته وی ايران در کنار ايرلند، برخی از ايالت‌های کانادا و استراليا قانون جامع مبارزه با دخانيات را تصويب کرده است که به موجب آن فروش سيگار به صورت نخی و نيز فروش آن به افراد زير ۱۸ سال و نيز سيگار کشيدن در اماکن عمومی ممنوع است.

بر اساس اين گزارش ايران همچنين معاهده جهانی کنترل دخانيات مصوب سازمان بهداشت جهانی را پذيرفته است.

بر اساس اين معاهده کشورهای جهان بايد تا سال ۲۰۱۲ اقدامات اساسی در راستای مبارزه با دخانيات انجام دهند که از آن جمله می توان به افزايش قيمت سيگار و چاپ تصاوير هشدار دهنده روی پاکت‌های سيگار اشاره کرد.

کامران باقری لنکرانی وزير بهداشت ايران چندی با اشاره به اين که سيگار کشيدن ۲۰ سال از اميد به زندگی در ميان انسان‌ها کم می‌کند، ابراز اميدواری کرده بود، با چاپ تصاوير روی پاکت‌های سيگار تا پانزده درصد از شمار سيگاری‌ها در ايران کاسته شود.

XS
SM
MD
LG