لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

مخالفت عراق با تمدید حضور سربازان آمریکایی در شهرها


افزایش خشونت ها در عراق به نگرانی در باره بازگشت ناآرامی ها به این کشور دامن زده است.
افزایش خشونت ها در عراق به نگرانی در باره بازگشت ناآرامی ها به این کشور دامن زده است.
عراق می‌گوید که قصد ندارد زمان تعیین شده برای خروج سربازان آمریکایی از شهرهای این کشور را تمدید کند که این موضوع به نگرانی‌ها در خصوص گسترش خشونت‌ها در شهرهایی مانند موصل دامن زده است.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که پس از خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق در سی‌ام ژوئن نیروهای امنیتی عراق مسئولیت تامین امنیت شهرها را برعهده خواهند گرفت و از این رو دولت عراق قصد ندارد، مدت ماموریت نیروهای آمریکایی مستقر در شهرها را تمدید کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای با اعلام این مطلب افزود:« دولت عراق به مفاد توافق مربوط به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از همه شهرها تا سی‌ام ژوئن و عقب نشینی کامل آنها از عراق تا پایان سال ۲۰۱۱ متعهد است.»

اعلام موضع دولت عراق در این مورد پس از آن صورت می‌گیرد، که در روزهای گذشته در جریان یک رشته حملات انتحاری در بغداد و همین‌طور در استان «دیاله» و شهر «موصل» شش عراقی و دو نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند.

مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند که موصل آخرین پایگاه شبکه تروریستی القاعده در عراق به شمار می‌آید. بر اساس اعلام فرمانده نظامیان آمریکایی مستقر در بغداد مقام‌های آمریکایی و عراقی درباره امکان باقی ماندن شماری از سربازان آمریکایی در این شهر در حال مذاکره هستند.

ژنرال رایموند اودیرنو با تاکید بر همکاری ایالات متحده با دولت عراق در همه زمینه‌ها خاطر نشان کرد، وی در مورد شرایط امنیتی در شهر موصل نگران است. هر چند او و سایر مقام‌های آمریکایی همواره تاکید کرده‌اند، که این دولت عراق است که باید درباره ماندن یا خروج سربازان آمریکایی از این شهر در تاریخ تعیین شده تصمیم نهایی را اتخاذ نماید.

افزایش خشونت‌ها در عراق در روزهای اخیر به نگرانی‌ها درباره بازگشت ناآرامی‌ها به این کشور در صورت خروج سربازان آمریکایی دامن زده است. این در حالی است که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا ابراز اطمینان کرده است که رهبران سیاسی عراق از عهده حفظ امنیت در این کشور برمی‌آیند.

وی همچنین نسبت به نتایج تلاش‌های نوری المالکی نخست وزیر عراق به منظور جذب اقلیت سنی این کشور در ساختار سیاسی عراق ابراز خوشبینی کرده است.

در این حال به گفته یک سخنگوی نظامی آمریکا در عراق شبکه تروریستی القاعده هم اکنون حملات خود را در شهرهای بغداد و موصل متمرکز کرده است.

در روز بیست و سوم آوریل، به عنوان خونین‌ترین روز در عراق در سال جاری میلادی، در جریان حملات انتحاری در استان دیاله عراق ۵۵ نفر از جمله زائران ایرانی کشته شدند. در همین روز ۲۸ نفر در بغداد قربانی یک حمله انتحاری دیگر شدند.
XS
SM
MD
LG