لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

حوثی‌ها کنترل یک شهر دیگر در جنوب یمن را از دست دادند


یکی از سربازان درگیر با حوثی‌ها در شهر زنجبار.
یکی از سربازان درگیر با حوثی‌ها در شهر زنجبار.

نیروهایی که در یمن با شبه نظامیان حوثی می‌جنگند، از تسلط بر یکی دیگر از شهرهای این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شهر جنوبی «زنجبار» که از آن به عنوان یکی از مناطق راهبردی در جنگ یمن نام برده می‌شود، از شنبه هفدهم مرداد به تسلط نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی یمن، در آمده‌است.

کنترل این نیروها بر زنجبار با حمایت نیروهای ائتلاف عربی بدست آمده‌است؛ زنجبار مرکز استان اَبیَن است.

آقای منصور هادی، آخرین رئیس جمهوری یمن قبل از تشدید جنگ‌های این کشور، از اواخر اسفند گذشته در حمایت عربستان سعودی در این کشور بسر می‌برد.

از نیروهای حوثی به عنوان شیعیان زیدی مورد حمایت ایران نام برده می‌شود، که در کنار ارتشی‌های وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیش از منصور هادی، با نیروهای حامی آقای هادی در جنگ سراسری بوده‌اند.

تسلط بر شهر زنجبار چهارمین پیروزی نیروهای وفادار به منصور هادی در پی بازپس‌گیری کنترل شهر بندری عدن در یک ماه اخیر است.

همزمان، خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی گزارش داد که شنبه هفدهم مرداد سه نفر از نظامیان این کشور در حمله نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه شورشی‌های حوثی کشته شدند.

بنا بر گزارش این خبرگزاری و ضمن تأیید ستاد نیروهای مسلح امارات، سه نظامی اماراتی بر اثر انفجار مین در ورودی شهر زنجبار کشته شد.

عربستان در هشت ماه گذشته با تشکیل ائتلافی نظامی از شماری از کشورهای سنی، با عنوان «احیای امید» در صدد شکست دادن نیروهای حوثی است و از جمله حملات هوایی وسیعی را علیه مواضع این گروه انجام داده‌است.

به گزارش رویترز، شماری از جنگنده‌های امیرنشین‌های خلیج فارس نیز که در حمایت از اهداف عربستان در یمن، در بندر عدن مستقر هستند، شنبه به حملات سنگینی علیه نیروهای حوثی در استان ضالع اقدام کردند.

هواداران آقای منصور هادی استان ضالع را نیز در شبانه روز اخیر، «آزاد شده» اعلام کردند اما منابع مستقل هنوز این ادعا را تأیید نکرده‌اند.

کنترل هواداران آقای منصور هادی بر عدن در ماه گذشته، بازگشت نخست وزیر و شمار دیگری از مقامات پیشین این کشور به این شهر بزرگ جنوبی را امکان‌پذیر کرد.

اما نیروهای حوثی همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست دارند.

سلطان‌نشین عمان که با ایران مناسبات نزدیکی دارد، به تازگی برای خاتمه جنگ یمن به فعالیت پرداخته و هیئتی از نیروهای حوثی و نمایندگان علی عبدالله صالح در روزهای گذشته به مسقط رفته‌اند تا با نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز دیدار کنند.

XS
SM
MD
LG