لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

اردوغان از ائتلاف خواست حکومت سوریه را نیز هدف قرار دهد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با حمله لفظی به حکومت‌های به سوریه و مصر، گفته‌است که حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی باید هدف‌های حکومت سوریه را نیز منهدم کند، و همزمان، از سازمان ملل متحد بخاطر دادن اجازه به رئیس جمهوری مصر برای سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان شدیداً انتقاد کرده‌است.

آقای اردوغان که در طول بحران داخلی سوریه نیز علیه حکومت بشار اسد موضع‌گیری‌های صریحی کرده‌است روز یکشنبه ششم مهر در سخنرانی در یک همایش بین‌المللی اقتصادی در استانبول علیه رژیم اسد موضع‌گیری کرد.

اردوغان در این سخنرانی خواهان آن شد که ائتلاف نظامی برپا شده به رهبری آمریکا، مواضع رژیم اسد را نیز بمباران کرده و به ضربه زدن به مواضع گروه «حکومت اسلامی» بسنده نکند.

به گفته اردوغان، ضربات هوایی علیه مواضع «حکومت اسلامی» تنها «یک مُسَکِن موقتی است نه درمان درد».

به گزارش خبرگزاری‌های ترک، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز یکشنبه خود از بریتانیا نیز که حاضر به مشارکت در ائتلاف بین‌المللی برای ضربه زدن به مواضع «حکومت اسلامی» تنها در عراق شده‌است، انتقاد کرد و گفت بدون ضربه زدن به مواضع داعش در سوریه و خود هدف‌های سوری نیز نتیجه مورد نظر حاصل نخواهد شد.

آقای اردوغان در روزهای اخیر گفته بود، کشورش پس از آزاد شدن گروگان‌های ترک از اسارت «حکومت اسلامی» در موصل، می‌تواند با دست بازتری، مشارکت در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با این گروه را بررسی کند.

قرار است پارلمان ترکیه دوم اکتبر، دهم مهر، حضور این کشور در ائتلاف نظامی را بررسی کند؛ آقای اردوغان پیشاپیش ابراز «اطمینان» کرده‌است که مجلس «تدابیر لازم» را اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنان روز یکشنبه‌اش بر درخواست دو ساله خود، در زمینه تعیین محدوده «پرواز ممنوع» بر فراز بخش‌هایی از آسمان سوریه برای جنگنده‌های سوری، جهت محافظت از پناهندگان سوری که به مناطق همجوار گریخته‌اند، تاکید کرد.

آقای اردوغان، تعیین منطقه حائل مرزی در سوریه و کاربرد نیروی پیاده‌نظام را نیز به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا پیشنهاد کرد.

با وجود این، رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم چند روز پیش آلمان که در زمان سفر وزیر دفاع آن کشور به اربیل اعلام شد، انتقاد کرد و گفت «آلمان برای پیشمرگ‌های کرد اسلحه می‌فرستد اما چه اطمینانی هست که این جنگ‌افزار بدست داعش نیفتد؟».

در همین حال، گزارش‌های منابع خبری بین‌المللی حاکی است که ترکیه در روزهای اخیر عبور صدها نفر از شبه نظامیان کرد ترکیه از مرز با سوریه را که برای جنگ با نیروهای «حکومت اسلامی» وارد منطقه «کوبانی» در شمال سوریه می‌شوند، عامدانه نادیده گرفته‌است.

ترکیه تاکید دارد که کشته شدن بیش از یکصد و هفتاد هزار نفر در سوریه، مشروعیت بشار اسد را برای ادامه حکومت از او سلب کرده‌است.

ترکیه در سه سال و نیم بحران سوریه میزبان یک و نیم میلیون پناهنده سوری شده است؛ تنها در هفته‌های اخیر بیش از یکصد و پنجاه هزار کرد سوری از منطقه شمال سوریه وارد ترکیه شده‌اند.

اعتراض اردوغان به اجازه سخنرانی به السیسی در سازمان ملل

آقای اردوغان یکشنبه ششم مهر در سخنرانی در یک همایش بین‌المللی اقتصادی در استانبول، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر را بدون ذکر نام او «یک کودتاچی» نامید و گفت آیا مناسب بود که سازمان ملل متحد به این فرد اجازه سخنرانی بدهد؟

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه السیسی را متهم کرده و گفت او «کسی است که در یک روز بیش از پنج هزار تن را می‌کشد»، و پرسید چرا دنیا باید حکومت او را قانونی بداند؟

به گفته اردوغان، السیسی، «وزیری بود که علیه رئیس خود کودتا کرد».

آقای اردوغان نشست سخنرانی همتای مصری خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کرده بود.

وی در این مورد گفت، نمی‌توانست برای مردم ترکیه توضیح دهد که چرا باید به سخنرانی «یک کودتاچی» گوش دهد.

آقای السیسی رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع مصر در زمان حکومت یک سال و نیمه محمد مرسی بود.

ترکیه از زمان برکناری محمد مرسی، نماینده جنبش اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین در مصر، علیه عبدالفتاح السیسی موضع‌گیری کرده‌است.

دولت‌های آنکارا و قاهره از پاییز گذشته سفیران خود را به پایتخت برگردانده‌اند و تماس‌های سیاسی میان دو کشور تقریباً قطع شده‌است.

XS
SM
MD
LG