لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

ترکیه هفت گذرگاه مرزی خود را به روی آوارگان کرد سوریه بست


سربازان ترکیه در برابر هجوم آوارگان سوری
سربازان ترکیه در برابر هجوم آوارگان سوری

در حالی که شمار آوارگان مناطق کردنشین سوریه که طی چند روز گذشته به ترکیه گریختند از مرز ۱۳۰ هزار تن گذشته است، آنکارا روز دوشنبه هفت گذرگاه از ۹ گذرگاه مرزی خود را که روز جمعه باز کرده بود بست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز دوشنبه ۳۱ شهریور خبر داد، ترکیه به کردهایی که از خاک سوریه قصد ورود به خاک ترکیه را داشتند، اجازه عبور از مرز نداده است.

به این ترتیب پس از ورود حدود ۱۳۰ هزار کرد سوریه که از حمله نیروهای «حکومت اسلامی» ‌گریخته بودند، ترکیه بیشتر نقاط مرزی خود با سوریه را بسته است.

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که تنها بیش از ۱۰۰ هزار کرد سوری در روزهای گذشته با عبور از مرز وارد ترکیه شده‌اند.

ملیسا فلمینگ سخنگوی این کمیساریا گفته که «دولت ترکیه شمار این افراد را بیش از ۱۰۰ هزارتن اعلام کرده و این آمار برای ما نیز تایید شده است».

این افراد همزمان با پیشروی گروه حکومت اسلامی که شماری از روستاهای نزدیک یکی از شهرهای مرزی و کردنشین سوریه را تصرف کرده است، به ترکیه گریخته‌اند.

لینک مستقیم

سازمان ملل می‌گوید این بالاترین تعداد آوارگانی است که در یک دوره کوتاه از سوریه فرار کرده‌اند.

به جز کردهای سوریه، بیش از یک میلیون پناهجوی دیگر سوری در خاک ترکیه هستند که از حملات دولت بشار اسد گریخته‌اند.

حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.ک.ک» و برخی از شخصیت‌ها و مقام‌های سیاسی کرد این کشور نیز از جوانان کرد منطقه درخواست کرده‌اند تا برای دفاع از شهر کوبانی و دیگر مناطق کردنشین سوریه وارد عمل شوند.

ترکیه روز دوشنبه نیز به کردهایی که از نقاط مختلف این کشور در مرز گرد آمده و می‌خواستند برای کمک به کردهای سوریه و کوبانی راهی سوریه شوند، اجازه عبور از مرز نداد.

در همین رابطه، صدها تن از کردهای ترکیه به نشان همبستگی با کردهای سوری در مرز ترکیه با سوریه تجمع کرده‌ و دست به تظاهرات زدند. پلیس ترکیه روز یکشنبه با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های رنگی سعی کرد این تظاهرکنندگان را متفرق کند.

بنا بر آنچه منابع خبری می‌گویند، نیروهای حکومت اسلامی در ده کیلومتری شهر کوبانی هستند، هر چند بعضی از منابع نیروهای حکومت اسلامی می‌گویند شهر کوبانی را تصرف کرده‌اند.

تصرف کوبانی سبب می‌شود نیروهای حکومت اسلامی کنترل کامل منطقه مرزی سوریه و ترکیه را در دست گیرند.

شهر کوبانی تا مرز ترکیه کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد و بدون وسیله نقلیه با پای پیاده هم می‌توان در مدت ۲۰ دقیقه به خاک ترکیه رسید.

گزارش‌ها حاکی است که درگیری اعضای گروه حکومت اسلامی با کردهای سوری منطقه کوبانی سراسر روز یکشنبه نیز ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم بینیچی، معاون حزب دموکراتیک خلق ترکیه روز یکشنبه، اعمال حکومت اسلامی در این منطقه را «نسل‌کشی» خواند و گفت که «این گروه روستا به روستا می‌روند و سر افراد را می‌برند».

XS
SM
MD
LG