لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۳

۲۳ مقام سابق آمریکایی خواستار همکاری ترامپ با گروه مرتبط با مجاهدین خلق شدند


از چپ به راست: جو لیبرمن، سناتور سابق؛ مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران؛ رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، و خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا. (عکس آرشیوی است.)
از چپ به راست: جو لیبرمن، سناتور سابق؛ مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران؛ رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، و خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا. (عکس آرشیوی است.)

۲۳ تن از مقام های ارشد پیشین آمریکایی با امضای نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، خواسته‌اند تا در آغاز کار خود در کاخ سفید در سیاست واشینگتن در قبال ایران بازنگری انجام دهد و در این رابطه با «شورای ملی مقاومت ایران» کار و مشورت کند.

«شورای ملی مقاومت ایران» که هسته اصلی و رهبری آن را اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران تشکیل می‌دهند از فروردین سال ۱۳۹۲ در همسایگی کاخ سفید دفتری افتتاح کرده است که ازجمله در زمینه لابی‌گری فعالیت دارد.

شبکه خبری «فاکس‌ نیوز» آمریکا روز یکشنبه ۲۶ دی در خبری اختصاصی از امضای این نامه توسط ۲۳ تن از مقام‌ های پیشین آمریکا، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، خبر داد و گفت که این نامه شخصاً به دست دونالد ترامپ رسانده شده است.

۲۳ مقام سابق آمریکایی خواستار همکاری ترامپ با گروه مرتبط با مجاهدین خلق شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:20 0:00
لینک مستقیم
گروهی از مقامات سابق آمریکا خواستار بازنگری در سیاست آن کشور در قبال ایران شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:48 0:00
لینک مستقیم

در میان امضاءکنندگان نامه، اسامی افرادی چون رودلف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، جو لیبرمن، سناتور سابق، و هیو شلتون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به چشم می‌خورد.

به نوشته وب‌سایت فاکس‌نیوز، در بخشی از این نامه آمده است: «اوباما، رئیس جمهور [آمریکا]، گفته که امیدوار است مذاکرات هسته‌ای باعث شود سران ایران در قبال منافع آمریکا با ملاحظه بیشتری رفتار کنند.»

این نامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و واکنش‌های ایران در دوره پس از برجام ادامه داده است که «اکنون مشخص شده که سران ایران هیچ تمایلی به تعامل دوطرفه از خود نشان نداده‌اند.»

در این نامه در ادامه با ذکر این‌ که «حاکمان ایران مستقیماً منافع راهبردی و اصول و سیاست‌های ایالات متحده و هم‌ پیمانان و دوستان ما در خاورمیانه را نشانه رفته‌اند»، آمده است که به این خاطر «برای احیای نفوذ و اعتبار آمریکا در جهان، ایالات متحده نیاز به تجدید نظر در سیاست خود دارد.»

فاکس‌نیوز دربارهٔ محتوای این نامه مصاحبه‌ای نیز با جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، انجام داده است.

آقای بولتون که از منتقدان سرسخت حکومت ایران به شمار می‌رود در سال‌های گذشته در تجمع های هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس سخنرانی کرده است.

او به تازگی خواستار حمایت دولت آمریکا از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران شده و آن را «تنها راه‌حل درازمدت» برای «تهدیدهای حکومت ایران در خاورمیانه» توصیف کرده بود.

جان بولتون روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که امضاءکنندگان نامه می‌خواهند تأکید کنند که «رژیم تهران، مشکل اصلی است.»

او با اشاره به «شورای ملی مقاومت ایران» به فاکس‌نیوز گفت که این گروه، «گروهی است که سزاوار توجه بسیار جدی است. آنها برنامه‌ای برای حکومتشان در دوره بعد از آیت‌الله‌ها در ایران دارند، و آنچه برای من خیلی مهم است این است که قول داده‌اند ایران را غیرهسته‌ای نگه دارند.»

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل افزود که «آنها همچنین در مورد مسئله حقوق زنان رویکرد بازی دارند به شکلی که برای نمونه آیت‌ الله‌ ها هیچ‌وقت به فکرشان هم نمی‌رسد. رهبر آنها هم یک زن است.»

جمهوری اسلامی ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند. خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی در کشورهای غربی، با واکنش منفی تهران رو به‌ رو شده است.

با نزدیک شدن آغاز کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، گروه‌های مختلفی نامه‌هایی را درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران امضا کرده و به دست دونالد ترامپ رسانده‌اند.

از آن‌ جمله به تازگی گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی خارج از کشور روز پنجم دی‌ماه در نامه‌ای به آقای ترامپ خواستار آن شدند که دولت جدید آمریکا «تحریم‌های موجود علیه سپاه پاسداران و امپراتوری مالی آیت‌الله خامنه‌ای را گسترش دهد.»

فاکس‌نیوز نوشت که تیم انتقالی دونالد ترامپ هنوز پاسخی رسمی به این نامه‌ها و همچنین نامه جدید ۲۳ مقام آمریکایی نداده است و مشخص نیست که آیا آقای ترامپ برنامه‌ای برای دیدار با گروه‌های مخالف ایرانی دارد یا نه.

XS
SM
MD
LG