لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

تجمع مجاهدین خلق در پاریس با حضور جان بولتون و خوزه‌ ماریا اسنار


یک روز پس از تجمع هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس که با حضور جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل برگزار شد، خبرگزاری‌های ایران از برگزاری تجمعی در برابر سفارت فرانسه در تهران و در اعتراض به «حمایت دولت فرانسه از منافقین» خبر دادند.

به گزارش خبرگزارى رویترز، روز شنبه شمارى از اعضا و حامیان سازمان مجاهدین خلق با شرکت در تجمعى در اطراف پاریس خواستار افزایش فشارها بر جمهورى اسلامى و توقف خرید نفت و گاز ایران از سوی کشورهای غربی شدند.

اما با وجود آنکه ایالات متحده آمریکا مجاهدین خلق را همچنان یک گروه تروریستى مى‌داند، جان بولتون، نماینده پیشین این کشور در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، با شرکت در گردهمایى روز شنبه مجاهدین خواستار حذف نام این گروه از لیست گروه‌هاى تروریستى توسط دولت آمریکا شده است.

وى همچنین با «ناکافى» دانستن تحریم‌هاى وضع شده از سوى شوراى امنیت سازمان ملل متحده علیه جمهورى اسلامى به رویترز گفته است: «من تصور نمى‌کنم، تحریم‌ها بتواند این رژیم را از ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى باز دارد.»

شوراى امنیت سازمان ملل متحد در اوایل ماه جارى میلادى چهارمین قطعنامه تحریمى علیه ایران را تصویب کرد که به موجب آن تحریم‌هاى تازه‌اى به ویژه علیه نهادهاى وابسته به سپاه پاسداران وضع شده است.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هاى یک‌جانبه دیگرى را علیه جمهورى اسلامى به تصویب رسانده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش بر این باور هستند که جمهورى اسلامى در پوشش یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى به دنبال ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى یا دستیابى به توان لازم براى ساخت این جنگ‌افزارها است، اتهامى که ایران آن را رد مى‌کند.

نگرانى‌ها نسبت به ماهیت برنامه هسته‌اى ایران از سال ۲۰۰۲ و پس از آن که سازمان مجاهدین خلق براى نخستین بار اطلاعاتى در باره فعالیت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى منتشر کرد، افزایش یافته است.

در گردهمایى روز شنبه هواداران سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس علاوه بر جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، خوزه‌ماریا اسنار، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا و چند تن از اعضاى پارلمان اروپا نیز حضور داشتند.

نخست‌وزیر پیشین اسپانیا در حاشیه تجمع مجاهدین خلق با اشاره به رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته در ایران به رویترز گفت: «جامعه جهانى در سال گذشته با عدم حمایت قاطع از مبارزان راه آزادى در خیابان‌هاى تهران فرصت مهمى را از دست داد.»

وى افزود: «اکنون ما به وضع تحریم‌هاى تازه علیه ایران ادامه مى‌دهیم که به اعتقاد من کافى نیست.»

از سوى دیگر مریم رجوى، که از سوی حامیانش به عنوان «رئیس جمهور منتخب مقاومت ایران» معرفی می‌شود، در سخنانى در جمع هواداران خود در پاریس با استقبال از تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت و نیز تحریم‌هاى یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خواستار قطع خرید نفت و گاز از ایران شده است.

در حالى که برگزار کنندگان گردهمایى هواداران مجاهدین خلق در پاریس شمار شرکت‌کنندگان را حدود صد هزار نفر اعلام کرده‌اند، خبرگزارى فرانسه به نقل از پلیس این کشور تعداد تقریبی حاضران در این تجمع را سى هزار نفر اعلام کرده‌ است.

جمهورى اسلامى ایران، سازمان مجاهدین خلق را به سبب دست داشتن این گروه در ترور شمارى از مقام‌ها و شهروندان ایرانى یک گروه تروریستى مى‌داند و کشورهاى غربى را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده است.

سازمان مجاهدین خلق به ویژه پس از حضور اعضای این سازمان در عراق و همکاری آنها با صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، در جریان جنگ با ایران، با انتقادهای بسیاری حتی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی نیز روبه‌رو شده است.

هر چند اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادى نام سازمان مجاهدین خلق را از لیست گروه‌هاى تروریستى خود حذف کرده است، اما ایالات متحده همچنان سازمان مجاهدین خلق را گروهى تروریستى مى‌داند.

از سوى دیگر یک روز پس از تجمع هواداران مجاهدین خلق در پاریس خبرگزارى‌هاى ایران اعلام کردند، قرار است روز دوشنبه تجمعى با شرکت «خانواده‌هاى شهدا» در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شود.

بر اساس این گزارش در این تجمع که به مناسبت سالگرد انفجار در ساختمان حزب جمهورى اسلامى در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ برگزار مى‌شود، شرکت‌کنندگان به «حمایت فرانسه از منافقین» اعتراض خواهند کرد.

منافقین عنوانی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن برای اشاره به اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG