لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

«کشف محموله نظامی قاچاق از هواپیمای عازم ایران در کیف»


هواپیمایی در فرودگاه ژولیانی کیف. (عکس آرشیوی است).
هواپیمایی در فرودگاه ژولیانی کیف. (عکس آرشیوی است).

اوکراین از کشف یک محموله نظامی از یک هواپیمای عازم ایران در فرودگاه بین‌المللی ژولیانی در کیف خبر داد.

خبرگزاری روسی اینترفکس، روز یکشنبه سوم بهمن نوشت که به تأیید کارشناسان، نگهبانان مرزی از یک هواپیمای عازم ایران قطعات سامانه موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک از نوع «فاگوت» کشف کرده‌اند.

این خبر را یک سخنگوی گارد مرزی اوکراین در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

بر اساس این گزارش، نگهبانان روز اول بهمن ماه هنگام بازرسی محموله‌های هوایی عازم ایران در فرودگاه بین‌المللی ژولیانی شهر کیف، ۱۷ جعبه حاوی محموله‌های بدون اسناد و مدارکی را پیدا کرده‌اند که در سفرنامه پرواز نیز به آنها اشاره نشده بود.

سه جعبه از محموله‌های کشف‌شده، حاوی قطعات مورد استفاده در موشک و بقیه با قطعات هواپیما پر شده بود.

خدمه هواپیما می‌گویند که فکر می‌کردند در این جعبه‌ها قطعات تعمیر هواپیما قرار داده شده بود.

نیروهای امنیتی اوکراین، محموله یافت‌شده را به خاطر نقض قوانین بین‌المللی نقل و انتقال کالا ضبط کرده و در اختیار دولت اوکراین قرار داده‌اند.

در گزارش‌ها ذکر نشده که این هواپیما مربوط به کدام شرکت هواپیمایی است.

موشک «فاگوت» که به نوشته اینترفکس قطعات آن در این محموله کشف شده یک موشک کوچک و قابل حمل است که می‌توان با خودرو زرهی نیز آن را شلیک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به تازگی در گزارشی قیمت هر یک از موشک‌های فاگوت را ۳۰ هزار دلار ذکر کرده و نوشته است که رد پای موشک‌های ضد تانک پیشرفته «فاگوت» در نبرد دو سال اخیر سوریه و به خصوص شمال این کشور به خوبی مشخص است.

در روزهای پایانی اسفندماه سال ۹۰ مقام‌های امنیتی ترکیه یک هواپیمایی باری ایرانی را که عازم سوریه بود، مجبور به فرود در فرودگاه دیاربکر در شرق این کشور کردند و پس از آن اعلام کردند که در بازرسی از این هواپیما محموله غیرقانونی تسلیحاتی به مقصد سوریه کشف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG