لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

وزارت ارشاد: نمی‌توانیم در برابر لغو کنسرت‌ها مقاومت کنیم


حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران

سخنگوی وزارت ارشاد ایران می‌گوید که این وزارتخانه نمی‌تواند در برابر اقدام «مسئولان» در لغو کنسرت‌هایی که «با حاشیه مواجه می‌شود»، مقاومت کند.

حسین نوش‌آبادی، روز شنبه، ۲۷ دی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با اشاره به «مداخله» برخی نهادها در لغو کنسرت‌ها، تاکید کرد که مدیران وزارت ارشاد در استان‌ها موظفند، برای برگزاری کنسرت‌ها با «مقامات قضایی، اطلاعاتی و دیگر نهادها هماهنگ باشند.»

وی با اشاره به برگزاری کنسرت‌ها در سالن‌هایی که متعلق به وزارت ارشاد نیست، افزود: «مسئولان ممکن است بنا به مصالحی تشخیص دهند که این کنسرت ممکن است با حاشیه‌هایی مواجه شود و آن را لغو کنند. ما نمی‌توانیم در برابر مجریان و افرادی که برنامه اجرا می‌کنند؛ مقاومت کنیم.»

آقای نوش‌آبادی اضافه کرد: «مدیران موظفند با مقامات قضایی و اطلاعاتی و دیگر نهادها هماهنگ باشند... اما در استان‌هایی که این هماهنگی‌ها کامل نبوده، نهادی مداخله می‌کند و موجب تأخیر و یا حتی لغو کنسرتی می‌شود.»

خبرگزاری دولتی ایرنا، ۲۵ دی، در گزارشی از لغو ۲۰ کنسرت در یک سال گذشته خبر داده بود.

در هفته‌های گذشته نیز چند کنسرت لغو شده و برگزاری چند کنسرت نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده‌است.

در آخرین مورد، شامگاه سه شنبه، ۲۳ دی، کنسرت «عالیم قاسم‌اُف»، خواننده آذربایجانی در حالی که فاصله چندانی با لغو نداشت، با پادرمیانی برخی مسئولان با یک ساعت و نیم تأخیر در تالار وحدت و آن‌هم به شرط حذف «فرغانه قاسم‌اف» (دختر عالیم قاسم‌اف) روی صحنه رفت.

همچنین پس از حواشی به وجود آمده بر سر برگزاری کنسرت گروه «لیان» در شهر بوشهر و تجمع گروهی که خود را «امت حزب‌الله» می‌نامیدند، اجرای این گروه در شهر شیراز که بنا بود روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه برگزار شود هم لغو شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود از برنامه این وزارتخانه برای امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی درباره برگزاری کنسرت‌ها خبر داد و افزود که با امضای این تفاهم‌نامه دیگر شاهد لغو کنسرت‌ها نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: «این اخبار برای ما بسیار ناگوار است. درصدد هستیم که اگر لازم شد علاوه بر نیروی انتظامی با سایر دستگاه‌هایی که وظیفه‌ای در سطح استان‌ها دارند به یک تعامل برسیم.»

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز چهارشنبه ۳ دی، گفته بود که ماموران این نیرو برای برگزاری کنسرت‌ها خواستار دریافت «مبالغی» هستند.

وی تاکید کرده بود: «یک عده برای درآمد اقتصادی کنسرت برگزار می‌کنند و موجب ایجاد ترافیک و یک سری مسائل امنیتی می‌شوند که ماموران و واحدهای انتظامی نیز با توجه به این‌که در ساعات خارج از ماموریت‌شان باید حضور داشته باشند درخواست مبالغی را داشتند.»

آقای نوش‌آبادی روز شنبه همچنین گفت: «قصد داریم از نظرات حوزه‌های علمیه بیشتر استفاده کنیم که بدانند ما چارچوب‌هایی را در نظر می‌گیریم و اینطور نیست که هرکسی درخواست داد مجوز سریعاً برای او صادر شود.»

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، روز جمعه ۱۹ دی با اشاره به نظرات «فقهی» آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که این وزارتخانه از اجرای موسیقی، به گفته او، «مبتذل» و هر نوع فعالیت فرهنگی و هنری «سخیف» جلوگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG