لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

افخم: مذاکره هسته‌ای هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شود


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ تا پیش از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای را در وین برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرضیه افخم، روز چهارشنبه ۱۶ مهر با اعلام این مطلب گفت: «البته جزئیات آن از نظر زمان قطعی را بعداً اعلام خواهیم کرد.»

پیش از این، روز هفتم مهرماه، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، خبر داده بود که گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ به‌زودی در وین یا ژنو از سر گرفته می‌شود و گفته‌بود که «اختلافات در خصوص موضوعات مهم هنوز باقی است.»

مرضیه افخم روز چهارشنبه در مورد آینده مذاکرات گفت که «هماهنگی‌ها در حال انجام است تا مذاکرات از سر گرفته شود» اما افزود که «در عین حال پیشرفت‌ها کند است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد روند مذاکرات توضیح داد که «درک بهتری به نسبت ماه‌های گذشته وجود دارد و این‌ها بخش‌های اشتراکی یا نزدیک‌تر طرفین است درحالی که هنوز موضوعات مهم و اصلی مورد گفت‌وگو است و اختلاف نظر وجود دارد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز مقام‌های ارشد ایرانی گفته‌اند که مذاکره دوجانبه در وین احتمالاً بین ایران و آمریکا خواهد بود و پس از آن جلسه با حضور شش قدرت جهانی برگزار خواهد شد.

به نوشته رویترز، دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از طرف شش قدرت جهانی گفت‌وگوها با ایران را هماهنگ می‌کند، هنوز خبری در مورد دور بعدی مذاکرات نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز سه‌شنبه به مذاکرات اشاره کرده و گفت: «در بخشی از مسائل با ۱+۵ به تفاهم و توافق رسیده‌ایم و بخشی باقی مانده است که باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.»

دور اخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه ۴ مهر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به پایان رسید.

پیش‌تر سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود که طرفین مذاکره در مورد ۹۵ درصد از مسائل توافق کرده‌اند، اما آن ۵ درصد باقی مانده شامل چندین مسئله دشوار است.

حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نیز روز دوشنبه با اشاره به سخنان آقای لاوروف گفت که پیش از مذاکرات نیویورک دو طرف بر روی «حدود ۷۰ درصد متن» توافق کرده بودند و در این مذاکرات، درباره «حدود ۹۰ درصد متن» توافق کرده‌اند.

به گفته آقای موسویان، موارد اختلاف باقیمانده عمدتاً در مورد «محدوده غنی‌سازی» و «روند برداشتن تحریم‌ها» است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تأسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG