لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

خودداری اسرائیل از فروش سلاح به دولت اوکراین


پهپاد هرمس ۴۵۰، ساخت اسرائیل
پهپاد هرمس ۴۵۰، ساخت اسرائیل

وزارت خارجه اسرائیل از برنامه فروش سلاح و پهپاد اسرائیلی به اوکراین «به خاطر ترس از برانگیختن خصومت روسیه» جلوگیری کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، خبرگزاری فرانسه، تلویزیون دولتی اسرائیل با اعلام این مطلب خبر داد که پیش از این هیئتی از اوکراین به اسرائیل آمده و از این کشور درخواست کرده تا برای نبرد علیه جدایی‌طلبان هوادار روسیه به اوکراین تجهیزات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) بفروشد.

بنا بر این گزارش، وزارت دفاع اسرائیل با فروش پهپادهای ساخت شرکت «ایروناتیکس» به اوکراین موافقت کرده، اما وزارت خارجه اسرائیل از این فروش جلوگیری کرده‌ است.

تلویزیون دولتی اسرائیل روز دوشنبه در خبرهای خود گفت که وزارت خارجه این کشور به این نتیجه رسیده که فروش سلاح و پهپاد به اوکراین ممکن است خشم روسیه را در پی داشته و باعث شود تا مسکو جنگ‌افزار بیشتری به سوریه و ایران تحویل دهد.

سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده است. زمان سفر هیئت اوکراینی به اسرائیل و زمان رد درخواست آنها از سوی وزارت خارجه اسرائیل نیز اعلام نشده است.

طرف‌های درگیر در شرق اوکراین روز پنجم سپتامبر قرار آتش‌بسی را امضا کردند، اما این آتش‌بس هم‌چنان متزلزل است و طرفین روز دوشنبه درگیر یک جدال لفظی شدند.

نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. این آتش‌بس نخستین آتش‌بس از زمان آغاز مخاصمات در ماه آوریل است که هم کی‌یف و هم مسکو از آن پشتیبانی کرده‌اند.

آرسینی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین، این هفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را متهم کرد که قصد دارد «اوکراین را نابود کند» و افزود که فقط پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌تواند باعث شود که این کشور در مقابل تهاجم خارجی از خود دفاع کند.

XS
SM
MD
LG