لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۴

خامنه‌ای مخالفت خود با نامزدی دوباره احمدی‌نژاد را تأیید کرد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

در حالی که بحث بر سر مخالفت یا موافقت رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بالا گرفته‌است، آیت‌الله خامنه‌ای تأیید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته که صلاح نمی‌داند وی در انتخابات پیش رو شرکت کند. آقای خامنه‌ای هم‌چنین افزود که این قضیه «به رادیو فردا یا رادیوی بی‌بی‌سی» ارتباطی ندارد که بخواهند به آن بپردازند.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این مطلب را طی سخنانی در درس خارج فقه خود اظهار کرده‌است و متن آن روز دوشنبه ۵ مهر بر روی وب‌سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای خامنه‌ای دربارهٔ دلیل مخالفت خود با کاندیداتوری دوباره محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، هم‌چنین توضیح داد که شرکت نکردن او در انتخابات «به نفع» خود اوست و «حال مخاطب و اوضاع کشور» به‌گونه‌ای است که شرکت کردن او در انتخابات باعث ایجاد فضای «دوقطبی» در ایران می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانش در مورد موضوع اعلام نظرش درخصوص این مسئله گفت: «دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیو فردا یا رادیوی بی‌بی‌سی چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیست، چرا گفتند، این چیست معنایش؟ این معنایش این است که دشمن می‌خواهد استفاده کند. ما چه کار باید بکنیم؟ ما باید نقطهٔ مقابل دشمن حرکت بکنیم.»

اظهارات تازه رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی بیان شده که محمود احمدی‌نژاد از ماه‌ها پیش سفرهای استانی خود را آغاز کرده و به گفته برخی مقام‌های دولتی این سفرهای شائبه تبلیغات انتخاباتی به خود گرفته بود.

انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه آینده برگزار می‌شود.

«من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید»

علی خامنه‌ای در سخنان تازه خود گفت: «یک آقایی {احمدی‌نژاد} آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه {انتخابات} شرکت نکنید.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال افزود به احمدی‌نژاد «نگفته» که در انتخابات شرکت نکند، بلکه گفته «صلاح نمی‌دانیم ما، شما شرکت کنید.»

خامنه‌ای اضافه کرد که ورود احمدی‌نژاد به انتخابات را «به ضرر» وی و کشور می‌داند، اما در این زمینه هم «امر و نهی» نکرده است.

وی افزود که در این توصیه به احمدی‌نژاد «دستور» یا «امری» در کار نیست و تنها گفته که «صلاح» نمی‌داند وی در انتخابات شرکت کند.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد «انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر.»

طی روزهای اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر اعلام کرده بودند که آیت الله خامنه‌ای در دیداری با محمود احمدی‌نژاد وی را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نهی کرده است.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان تازه خود گفت که تحت تأثیر کسی قرار ندارد و از بسیاری از افراد «اطلاعات بیشتری» دارد و از «اوضاع کشور، غالباً بیشتر از اغلب افراد» شناخت دارد.

خامنه‌ای در ادامه درس خارج فقه خود اعلام کرد که ورود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات منجر به «دوقطبی» شدن کشور خواهد شد و «دوقطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما {احمدی‌نژاد} وارد بشوید.»

خامنه‌ای اضافه کرد: «خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»​

«بعضی‌ها سوءتلقی کرده‌اند»

انتشار نقل قولی از علی خامنه‌ای مبنی بر مخالفت وی با نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری، در یک هفته گذشته به یکی از اصلی‌ترین مسائل و تحلیل‌های فضای سیاسی، رسانه‌ای و مجازی ایران تبدیل شده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته نیز در ابتدای درس خارج فقه خود و در واکنش به انتشار این نقل قول‌ها گفته بود که « «شایعه‌پراکنی‌ها مضرات بزرگتری دارد، غالباً هم وقتی نقل می‌کنند، دقیق نقل نمی‌کنند.»

وی افزوده بود که «گاهی حرفی را به ما می‌گویند به عنوان مشورت و گاهی درد دل؛ دلش نمی‌خواهد غیر کسی که شنونده است کس دیگری متوجه بشود.»

این اظهارات روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت گذشته بازتاب قابل توجهی در فضای سیاسی ایران داشت، اما علی خامنه‌ای در جلسه امروز خود گفت که از اظهارات وی «سوءبرداشت شده و بعضی‌ها سوءتلقی کرده‌اند.»

وی افزود که این سوءبرداشت‌ها «منتهی بشود به بگو و مگو و بخصوص در این فضای مجازی و این یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید، مایه کدورت و دل‌چرکینیِ برادران مؤمن از یکدیگر بشود آنوقت این چیز بدی است.»

علی‌اکبر جوانفکر و عبدالرضا داوری دو تن از نزدیکان احمدی‌نژاد هستند که در روزهای اخیر گفته‌اند خبرهای مربوط به رهبر جمهوری اسلامی باید از سوی دفتر او منتشر شود.

جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد در این زمینه گفته «این سؤال برای ما هم وجود دارد که مطالب مربوط به رهبر انقلاب چطور از مجاری دیگری منتشر می‌شود. اگر مطلبی به رهبری نسبت داده شده، دفتر ایشان اگر لازم بدانند توضیحاتی می‌دهند.»

عبدالرضا داوری، یکی دیگر از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد نیز گفته است که خبرهای مربوط به رهبر جمهوری اسلامی تنها در صورتی اعتبار دارد که از سوی دفتر او اعلام شود.

در روزهای اخیر مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس از «نهی صریح» احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی خامنه‌ای خبر داده بود.

پس از فضائلی، محمدرضا باهنر، دبیرکل گروه جامعه اسلامی مهندسین هم «منع‌شدن» احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری از سوی خامنه‌ای را تأیید کرده و گفته بود قرار نبوده، خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه «پررنگ» شود.

XS
SM
MD
LG