لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

خامنه‌ای: همه کاندیداها قول بدهند نگاهشان به بیرون از مرزها نباشد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از تمامی نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در ایران خواست تا قول بدهند برای توسعه اقتصادی ایران، نگاهشان به بیرون از مرزها نباشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت طی یک سخنرانی گفت: «من به همه این آقایان نامزدهای انتخابات این را عرض می‌کنم و قبلاً هم عرض کردم که تصمیم بگیرند و به مردم هم بگویند و در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه اقتصادی، برای بازکردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

نامزدهای این انتخابات باید از فیلتر نهادی به نام شورای نگهبان قانون اساسی ایران بگذرند، نهادی که نیمی از اعضای آن فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند.

تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر نگاه به داخل مرزها «برای بازکردن گره‌ها» در حالی بیان می‌شود که دولت کنونی ایران به ریاست‌جمهوری حسن روحانی همواره کوشیده از طریق توافق هسته‌ای، ارتباطات تجاری و اقتصادی با قدرت‌های اقتصادی را بهبود بخشیده و گره‌های موجود را از این طریق باز کند.

علاوه بر این، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در پیام نوروزی خود در ۱۴ بهمن ۹۴ از لزوم اجرای «برجام دو» در داخل سخن گفته بود و اعضای دولت او نیز خواستار الگو گرفتن از مذاکرات هسته‌ای برای حل دیگر اختلافات ایران با قدرت‌های جهانی شده بودند.

اما ساعاتی پس از انتشار پیام نوروزی آقای روحانی، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در مشهد با این دیدگاه‌ها مخالفت کرده و گفت که طرف غربی «حل شدن قضیه هسته‌ای را کافی نمی‌داند» و می‌خواهد این‌گونه القا کند که «برجام‌های دو و سه و غیره باید به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم».

خامنه‌ای: آمریکا از دشمنان جوامع بشری است

علی خامنه‌ای که روز سه‌شنبه در دیدار با گروهی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی و سفیران کشورهای اسلامی در تهران سخن می‌گفت اسلام را «مایهٔ رشد جوامع بشری» دانسته و گفت که به باور او «دشمنان جوامع بشری» با اسلام مبارزه می‌کنند و «امروز سررشته این دشمنی‌ها به‌دست آمریکا و صهیونیست‌ها است.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «امروز با جمهوری اسلامی بیش از جاهای دیگر مبارزه می‌کنند چون اسلام در ایران بارزتر است و زمینهٔ عمل به آن فراهم‌تر است، با آن مخالفند چون جلوی مطامع آنها را می‌گیرد.»

آیت‌الله خامنه‌ای به طور معمول، آمریکا و اسرائیل را «دشمن» می‌داند و آنها را متهم به «توطئه» علیه ایران و «انقلاب اسلامی» می‌کند.

علی خامنه‌ای هدف «دشمن» را «بد کردن شرایط اقتصادی مردم» عنوان کرده و می‌گوید که «چالش بزرگ اقتصادی» ایران، محصول «اظهار ضعف» برخی مقابل «دشمن» است.

آمریکا و اسرائیل از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه و به‌ویژه خواست جمهوری اسلامی برای «نابودی اسرائیل»‌ انتقاد می‌کنند، اما تأکید می‌کنند که با مردم ایران دشمنی ندارند.

XS
SM
MD
LG