لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

نیکلاس هاپتون، کاردار جدید بریتانیا در تهران شد


نیکلاس هاپتون، کاردار جدید بریتانیا در تهران
نیکلاس هاپتون، کاردار جدید بریتانیا در تهران

وزارت امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه نهم دی در وب‌سایت رسمی خود از انتصاب کاردار جدید این کشور در ایران خبر داد. کاردار پیشین بریتانیا در تهران به عنوان سفیر جدید کشورش در قطر منصوب شده است.

نیکلاس هاپتون، کاردار جدید بریتانیا در تهران، از سال ۲۰۱۳ تاکنون به عنوان سفیر بریتانیا در قطر خدمت کرده و پیش از آن سفیر بریتانیا در یمن بوده‌ است.

به گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خارجه بریتانیا، آقای هاپتون در پیامی از «لحظه‌ای مهم» برای روابط کشورش با ایران سخن گفته و افزوده‌ است که «امیدوارم به‌زودی شاهد ارتقای روابط بریتانیا و ایران به سطح سفارت باشیم که در آن صورت خوشحال می‌شوم در سمت سفیر خدمت کنم».

نیکولاس هاپتون جانشین آجای شارما، کاردار فعلی بریتانیا در تهران، می‌شود؛ وب‌سایت رسمی دولت بریتانیا پیش از این خبر داده‌ بود که آجای شارما قرار است به‌جای آقای هاپتون به قطر رفته و منصب سفارت بریتانیا در دوحه را برعهده بگیرد.

آجای شارما روز بیستم آبان ۱۳۹۲ به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران منصوب شده‌ بود.

انتصاب او به این مقام دو سال پس از آن صورت گرفت که سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه ۹۰ در پی حمله گروهی که رسانه‌های ایران از آنها با عنوان «دانشجویان بسیجی» یاد می‌کنند به تعطیلی کشیده شد.

آقای شارما دو سال در این سمت و به عنوان «غیر مقیم» باقی بود تا اینکه سفارتخانه بریتانیا در تهران، روز یکم شهریور امسال با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور و با نصب تابلوی نقره‌ای‌رنگ «سفارت بریتانیا» بر دیوار بیرونی سفارتخانه بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خارجه بریتانیا در آستانه بازگشایی سفارت این کشور در ایران اعلام کرد که «هزینه بازسازی این مکان به صورت کامل توسط لندن پرداخت شده و هیچ هزینه‌ای از ایران دریافت نشده است».

تصميم به بهبود رابطه تهران و لندن پس از ديدار اول مهرماه سال ۹۲ محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با ويليام هيگ، همتای بريتانيايی‌اش، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گرفته شد.

تا پيش از تعيين کاردار غير مقيم توسط دو کشور، پادشاهی عمان حافظ منافع جمهوری اسلامی ايران در لندن و ايتاليا نيز حافظ منافع بريتانيا در تهران بود.

XS
SM
MD
LG