لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

طرح لایحه جدید تحریمی آمریکا علیه ایران در نشست آیپک


نشست آیپک
نشست آیپک

قانون‌گذاران ارشد ایالات متحده ضمن تأکید بر اجرای دقیق مفاد توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کردند که به‌دنبال تصویب قانونی جدید برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به خاطر برنامه موشکی «غیرقانونی» هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۸ فروردین گزارش کرد که قانون‌گذاران آمریکایی لایحه مربوط به این قانون را در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل {آیپک} رونمایی کرده‌اند.

در صورت تصویب این لایحه، سیستم مالی بین‌المللی شرکت‌های ایرانی و خارجی که در برنامه موشکی ایران دخیل هستند و نیز بانک‌های حامی آنها با تحریم بیشتر مواجه خواهند شد.

این لایحه، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و همه افرادی را که با آنها مراوده تجاری دارند نیز شامل تحریم می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مشمول آنچه «تحریم‌های تروریستی» نامیده شده خواهد شد و تحریم تسلیحاتی علیه این نهاد افزایش خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، این لایحه از حمایت کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه، و استنی هایر، نماینده حزب دموکرات برخوردار است.

به نوشته خبرگزاری‌ها، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک، در این زمینه به‌دنبال اجماعی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است؛ دو حزبی که بر سر مسائل داخلی آمریکا به شدت با یکدیگر اختلاف دارند.

در جلسه روز دوشنبه آیپک، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تعهد آمریکا به اسرائیل را «مقدس» شمرد و توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌ای» خواند که به این کشور فرصت دسترسی به سلاح هسته‌ای را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، پل رایان گفته که آمریکا باید از همه «ابزارهای قدرت» خود برای «مهار» ایران استفاده کند و از همکاری همه متحدان خود به ویژه اسرائیل در این زمینه استفاده کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم در نشست آیپک، از توافق اتمی تهران، واشینگتن و پنج قدرت جهانی انتقاد کرده و گفت که «ما مانند شاهین، ایران را زیر نظر خواهیم داشت.»

وی افزود که روزهای «ضربه‌زدن به اسرائیل به پایان رسیده است.»

در همین نشست، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در این نشست گفت که واشینگتن، تلاش ایران برای «بی‌ثبات کردن منطقه و به خطر انداختن امنیت اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.»

او تأکید کرد که دولت ترامپ مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد.

وی همچنین افزود که دولت ترامپ موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را به طور جدی بررسی خواهد کرد.

در واکنش به این اظهارت، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات اخیر معاون رئیس جمهوری آمریکا را «ساختگی، تکراری و خصمانه» توصیف کرد.

موضوع روابط آمریکا و اسرائیل در نشست آیپک

در روزهای نخست این نشست، رهبران اسرائیل به‌دنبال اظهارات تائیدآمیزی از سوی دونالد ترامپ بودند، اما کماکان دولت آمریکا مخالف شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است و سفارت آمریکا در تل‌آویو نیز به اندازه‌ای که دولت بنیامین نتانیاهو انتظار دارد، به دولت این کشور نزدیک نیست.

با این حال آقای نتانیاهو روز دوشنبه، روابط آمریکا و اسرائیل را «محکم‌تر از هر زمان دیگری» اعلام کرد.

آسوشیتدپرس نوشته است که با این حال هنوز نمی‌توان مطمئن بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همه خواسته‌های اسرائیل را برآورده کند.

ترامپ هنگام رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها وعده داده بود که سفارت این کشور در اسرائیل را به بیت‌المقدس (اروشلیم) منتقل خواهد کرد؛ شهری که اسرائیل آن را پایتخت واقعی خود می‌داند.

نشست سه‌روزه آیپک روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG