لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

پل رایان: باید سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهیم


پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا
پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه هفتم فروردین به شدت از توافق هسته‌ای با ایران، برجام انتقاد کرده و گفته است که این توافق در نهایت راه را برای دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای هموار می کند.

آقای رایان که در آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) صحبت می کرد، همچنین اظهار داشت که سپاه پاسداران را می بایست در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

به گزارش وب سایت رییس مجلس نمایندگان که متن این سخنرانی را منتشر کرده است، وی گفته است: دیدگاه من را درباره توافقی که رییس جمهوری اوباما با ایران انجام داد، همه به خوبی می دانند، اگر می خواهیم در آینده بهتر عمل کنیم،‌نباید اشتباهات گذشته را فراموش کنیم.

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه ۱+۵ در تیرماه سال ۹۴ به توافقی برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند و در دی ماه ۹۴ این توافق اجرایی شد. همزمان بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران معلق یا لغو شدند.

پل رایان در ادامه با «فاجعه کامل» خواندن توافق هسته‌ای با ایران گفته است: ما در راستای رفع تحریم‌های هسته‌ای میلیاردها دلار برای آنها فراهم کردیم، بیش از یک میلیارد دلار پول نقد (به ایران) دادیم و دروازه بازار جهانی را به روی تهران گشودیم. در مقابل، ایران حمایت خود را از تروریسم افزایش داد، نقض حقوق بشر را بیشتر کرده و برنامه موشکی بالستیک خود را توسعه می دهد در حالی که همچنان نیم نگاهی به تسلیحات اتمی دارد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید نظارت بر اجرای سفت و سخت بر توافق هسته‌ای با ایران شده و اضافه کرده است: ایراد مرگبار در این توافق این است که اگر ایران حتی به طور کامل همکاری کند، این توافق راهی صبورانه برای دستیابی آنها به توانایی تولید سلاح هسته‌ای باز می کند.

پل رایان در ادامه به پایان یافتن محدودیت علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران پس از ۹ تا ۱۴سال از اجرای برجام اشاره کرده است.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده است: این غیرقابل قبول است. بنابراین ما می بایست نظارت‌های دقیق و سخت براجرای برجام توسط ایران را تشدید کنیم و حکومت را با تحریم‌های غیرهسته‌ای به خاطر طیفی از اقدامات غیرقانونی تنبیه کنیم.

گزارش ها حاکی است که در نشست آیپک در روز دوشنبه علاوه پل رایان، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سخنرانی کرده است.

نشست سه روزه آیپک روز سه شنبه به پایان می رسد.

تشدید «تحریم ها علیه سپاه»

پل رایان همچنین در ادامه گفته است که مساله فراتر از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران است و حکومت ایران در صدد نابودی اسرائیل و گسترش نفوذ خود در منطقه است.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرده است:آنها از یک دیکتاتور در دمشق که دست به نسل کشی می زند، حمایت می کنند، شورشیان را در یمن مسلح می کنند و از تروریست‌ها از بغداد تا بیروت حمایت مالی می کنند. هدف آنها هژمونی و تسلط بر منطقه است.

پل رایان تصریح کرده است: برای مقابله با این تهدیدات، ما می بایست از تمامی امکانات قدرت آمریکا استفاده کنیم. ما می بایست با متحدانمان به ویژه اسرائیل برای مقابله با این اقدامات تهاجمی در هر نقطه همکاری کنیم.

وی اضافه کرده است: ما می بایست تحریم‌ها علیه ارتش تروریستی ایران، سپاه پاسداران ایران را گسترش دهیم و آن را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار دهیم.

دیماه گذشته شماری از قانونگذاران آمریکایی طراحی هایی را به سنا و مجلس نمایندگان معرفی کردند که براساس آنها از وزیر امورخارجه این کشور خواسته شده بود تا سپاه پاسداران را در «فهرست سازمان های تروریستی» قرار دهد.

وزارت امورخارجه امریکا در گزارش های سالانه خود درباره وضعیت «تروریسم جهانی»، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» معرفی می کند.

در مهرماه سال ۱۳۸۶ سنای آمريکا با ۷۶ رای مثبت در برابر ۲۲ رای منفی، به طرح غير الزام آور جان کيل، سناتور جمهوريخواه و جوزف ليبرمن، سناتور مستقل، از دولت وقت آمريکا، جرج بوش، خواست که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.

یکماه بعد دولت وقت آمریکا سپاه پاسداران ایران را مورد تحریم قرار داد.

XS
SM
MD
LG