لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

سنای آمریکا: سپاه پاسداران سازمانی تروریستی است


سنای آمريکا با ۷۶ رای مثبت در برابر ۲۲ رای منفی، این طرح را تایید کرد.
سنای آمريکا با ۷۶ رای مثبت در برابر ۲۲ رای منفی، این طرح را تایید کرد.

سنای آمريکا روز چهارشنبه با تاييد مصوبه مجلس نمايندگان، خواستار افزوده شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان های تروريستی شد.


سنای آمريکا با ۷۶ رای مثبت در برابر ۲۲ رای منفی، به طرح غير الزام آور جان کيل، سناتور جمهوريخواه و جوزف ليبرمن، سناتور مستقل، از دولت آمريکا خواست که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


در صورتی که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا مصوبه کنگره آمريکا را تاييد کند، راه برای تحريم اين نيرو و شرکت های وابسته به آن هموار می شود.


  • در مصوبه سنا آمده است که آمریکا باید برابر جمهوری اسلامی ايران موانعی ایجاد کند تا نتواند شبه نظاميان شيعه عراقی را به گروهی شبیه به حزب الله لبنان، تبدیل کند و تصریح شده که این موضوع از نظر سناتورها «برای منافع آمریکا حیاتی است.»

به گفته تحليلگران، چنين طرحی نمی تواند سياست خارجی رييس جمهوری را تحت فشار قرار دهد بلکه به مفهوم نشان دادن اراده قانونگذاران آمريکايی برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران و به طور مشخص وارد کردن فشار بيشتر به سپاه پاسداران است.


ارتش ايالات متحده آمريکا و نمايندگان کنگره بارها سپاه پاسداران را متهم کرده اند که در برنامه هسته ای ايران دخالت دارد و با ارسال اسلحه به عراق و آموزش شورشيان شيعه این کشور، به بی ثباتی در عراق دامن می زند.


ايران اين اتهامات را رد کرده است و حضور سربازان ايالات متحده در عراق را باعث نا امنی در اين کشور می داند.


در مصوبه سنا آمده است که آمریکا باید برابر جمهوری اسلامی ايران موانعی ایجاد کند تا نتواند شبه نظاميان شيعه عراقی را به گروهی شبیه به حزب الله لبنان، تبدیل کند و تصریح شده که این موضوع از نظر سناتورها «برای منافع آمریکا حیاتی است.»


در بخشی ديگر از اين مصوبه آمده است: « سناتورها بر اين عقيده اند که بايد ابزارهای اقتصادی، نظامی، ديپلماتيک و اطلاعاتی آمريکا در داخل عراق در خدمت سياست خارجی واشينگتن عليه حکومت ايران و عوامل آن به کار گرفته شود.»


واکنش برخی کاندیداها به طرح سنا


تاکيد سناتورها بر قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان های تروريستی از جمله موضوعاتی بود که در جريان مناظره کانديداهای حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده مطرح شد و با انتقاد برخی از آنها رو به رو شد.


  • تاکيد سناتورها بر قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان های تروريستی از جمله موضوعاتی بود که در جريان مناظره کانديداهای حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده مطرح شد و با انتقاد برخی از آنها رو به رو شد.

به گفته اين کانديداها، چنين پيشنهادی از سوی سنا، ابزاری را برای جرج بوش فراهم می کند تا به وسيله آن عليه تهران دست به اقدام نظامی بزند.


جان ادواردز، سناتور سابق و از کانديداهای مطرح در اين زمينه گفت: «من خيال ندارم تا اين اختيار را به جرج بوش بدهم تا اولين قدم را در جاده ای که به جنگ با ايران منجر شود بردارد.»


مايک گراول، ديگر کانديدای رقابت برای انتخابات رياست جمهوری رو در روی سناتور هيلاری کلينتون که از اين طرح حمايت کرده بود، گفت: «هيلاری، من شرمسار هستم از اينکه به اين طرح رای دادی.»


اما خانم کلينتون از رای خود به طرح سنا حمايت کرد و گفت: «اعلام نام سپاه پاسداران به عنوان يک سازمان تروريستی به ما امکان می دهد تا تحريم هايی را عليه رهبران اصلی اعمال کنيم و در برخورد با ايران چنگ و دندان نشان دهيم.»


در ماه اوت اعلام شد که احتمالا دولت آمريکا تمام يا بخش هايی از سپاه پاسداران را در ليست سازمان های تروريستی قرار خواهد داد.


در حال حاضر در اين فهرست نام گروه هايی چون القاعده، سازمان مجاهدین خلق، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) و حزب الله لبنان قرار دارد که از دسترسی به سيستم مالی آمريکا محروم هستند.


در صورت قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «فهرست سازمان های تروريستی»، سپاه از انجام هر گونه معامله در خاک آمريکا باز خواهد ماند و دارايی های تک تک اعضايش در آمريکا مسدود خواهد شد.


هنوز روشن نيست که اعضای سپاه چه مقدار دارايی در آمريکا دارند، اما اين تصميم همچنين به آمريکا اجازه می دهد که عليه هرگونه معامله با سپاه پاسداران اقدام کند.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی قرار بگيرد، برای نخستين بار خواهد بود که يک سازمان دولتی در اين فهرست قرار گرفته است.


روز سه شنبه مجلس نمايندگان آمريکا با اکثريت آراء طرحی مشابه را به تصويب رساند و در عين حال لايحه «مقابله با گسترش سلاح های هسته ای ايران» که توسط تام لنتوس، نماينده دموکرات، ارايه شده بود را تصويب کرد.


براساس اين مصوبه، شرکت های خارجی که در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری کنند مشمول تحريم آمريکا می شوند.


XS
SM
MD
LG