لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

ايران گلوله باران مناطق مرزی عراق را تاييد کرد


سردار صفوی می گوید که ما بارها به مقامات عراقی درباره فعالیت پژاک در خاک آن کشور هشدار داده بودیم.
سردار صفوی می گوید که ما بارها به مقامات عراقی درباره فعالیت پژاک در خاک آن کشور هشدار داده بودیم.


جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه برای نخستين بار تاييد کرد که مناطق مرزی کردستان عراق را گلوله باران کرده است.


سردار پاسدار يحيی رحيم صفوی، مشاور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی می گويد: «به دولت عراق هشدار داده شده بود که مانع از فعاليت گروه پژاک، در مناطق هم مرز با جمهور اسلامی شود و به تعهدات خود عمل کند، اما مسئولان کردستان عراق به اين هشدار توجهی نکردند و ايران خود را محق می داند پايگاه های نظامی پژاک را گلوله باران کند و اين کار را کرده است.»


فرمانده سابق سپاه پاسداران در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» افزود: «برخی از مواضع اين گروه در عمق ده کيلومتری خاک عراق قرار دارد و از اين رو حق طبيعی ماست که امنيت مرزهای خود را تامين کنيم.»


پژاک يک گروه مرتبط با پ ک ک، حزب کارگران کردستان ترکيه است که در ماه های اخير سلسله حملاتی را عليه مواضع سپاه پاسداران در شمال غربی ايران تدارک ديده است که در جريان آن تعدادی از نيروهای سپاه کشته و زخمی شدند.


  • مهدی مصطفوی، از معاونان وزرات خارجه جمهوری اسلامی، اخيرا گزارش های مربوط به گلوله باران مناطق کردنشين هم مرز با ايران را به شدت رد کرده و گفته بود که تهران قبلا به طور رسمی، پاسخ اين اتهامات را داده است.

سردار صفوی درباره اينکه گلوله باران مواضع کردهای جدايی طلب چه زمانی انجام شده و آيا در آينده نيز ادامه خواهد يافت یا نه، توضیحی نداد.


مهدی مصطفوی، از معاونان وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی، اخيرا گزارش های مربوط به گلوله باران مناطق کردنشين شمال عراق هم مرز با ايران را به شدت رد کرده و گفته بود که تهران قبلا به طور رسمی، پاسخ اين اتهامات را داده است.


وزارت امور خارجه عراق، روز چهارشنبه، ۲۹ ماه اوت، در اعتراض به بمباران شهرهای کردنشين توسط جمهوری اسلامی، سفير اين کشور را احضار کرد.


همزمان پارلمان کردستان عراق، طی نشست ويژه ای، از حکومت عراق، سازمان ملل متحد و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا خواست که بر ايران و ترکيه فشار بياورند تا بمباران مناطق کرد نشين را متوقف کنند.


ايران می گويد که کردهای جدايی طلب موسوم به پژاک با استفاده از خاک کردستان عراق عليه مناطق مرزی ايران حملات چريکی انجام می دهند.


هفته پيش، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، ایالات متحده آمريکا را متهم کرد که از گروههای مسلح مخالف جمهوری اسلامی حمايت می کند.


علی لاريجانی،« لحن فعلی» واشنگتن در برابر ايران را «خشمگينانه و ماجراجويانه» توصيف کرده بود و افزود:«آمريکا به حدی ناتوان شده که با تقويت گروههای کوچکی همچون پژاک و اشرار ميخواهد کارهايی در حد انفجار لوله های نفت ايران انجام دهد.»


مقام های آمريکايی به اين ادعاها پاسخی نداده اند.


XS
SM
MD
LG