لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

ایران، آمریکا و مسئله خودمختاری کردها


تظاهرات طرفداران گروه جدایی طلب پ ک ک در شهر اربیل عراق
تظاهرات طرفداران گروه جدایی طلب پ ک ک در شهر اربیل عراق

شبه نظاميان کرد مستقر در کوهستان قنديل، در حال آماده شدن برای حمله به نيروهای نظامی جمهوری اسلامی هستند و ايران، آمريکا را متهم می کند که مخفيانه در حال پشتيبانی از اين شبه نظاميان است.


ديلی تلگراف، چاپ لندن با انتشار گزارشی در اين باره، به حملات توپخانه جمهوری اسلامی عليه مواضع اين شبه نظاميان در کوه های قنديل اشاره دارد که بخش هايی از خاک کردستان عراق را در هم کوبيده است.


مراد قريلان، از فرماندهان حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) که خود در قنديل بسر می برد به ديلی تلگراف گفته است: جمهوری اسلامی پيشتر تلاش کرده تا با به کارگيری گروه های غيرقانونی، عليه نيروهای ائتلاف در عراق بجنگد.


به گفته آقای قريلان، «آمريکا و بريتانيا، برای برپايی نظامی دموکراتيک به عراق آمدند اما چنين نظامی، باعث هراس مقامات ايران شد. در نتيجه آنها با ما مذاکره کردند و ضمن ارائه بسياری پيشنهادات، از ما خواستند که به مواضع نيروهای ائتلاف حمله کنيم.»



  • سرپرست هيات جمهوری اسلامی در نشست امنيتی بغداد، هشدار داده که اگر دولت عراق برای جلوگيری از حملات شبه نظاميان کرد کاری نکند ايران برای مقابله با اين گروه ها وارد خاک عراق می شود.
نیویورک تایمز

اين فرمانده شبه نظاميان کرد در کوه های قنديل می افزايد: «اما پاسخ ما به فرستادگان ايران اين بود: آمريکا و بريتانيا آمده اند که مشکل کردها را حل کنند و ما با آنها هستيم.»


در حالی که جمهوری اسلامی، نيروهای «حزب حيات آزاد کردستان» (پژاک – شاخه ايرانی حزب پ.ک.ک) را به جدايی طلبی در مناطق کردنشين ايران متهم می کند بسياری از رهبران پژاک و پ.ک.ک از جمله مراد قريلان می گويند به وجود آمدن خودمختاری نظير آنچه در کردستان عراق است مد نظر آنها در مناطق کردنشين ايران و ترکيه است.


به نوشته ديلی تلگراف، «به راحتی تحرکاتی در کوه های قنديل به چشم می خورد که نشان دهنده ملاقات های مخفيانه ميان فرماندهان نظامی آمريکايی با شبه نظاميان کرد است. هلی کوپترهای آمريکايی که فرماندهان نظامی را به محل می آورند و ماشين های بزرگی که آنها را به نقاط صعب العبور کوهستان منتقل می کنند.»


گرچه جمهوری اسلامی تاکنون بارها آمريکا را به حمايت از گروه های کرد شبه نظامی متهم کرده، اما مراد قريلان به ديلی تلگراف گفته است هدف او و يارانش «حمايت از تحولاتی است که از سال ۲۰۰۳ در منطقه صورت گرفته است و آماده ايم تا از مزايای اين تحولات، بهره مند شويم.»


اتهام هايی که در اين باره مقامات ايرانی به آمريکا وارد می کنند روز يکشنبه، نشست امنيتی بغداد را نيز تاحدی متشنج کرد.


به نوشته نيويورک تايمز، محمد رضا باقری، سرپرست هيات جمهوری اسلامی در نشست امنيتی بغداد، هشدار داده که اگر دولت عراق برای جلوگيری از حملات شبه نظاميان کرد کاری نکند ايران برای مقابله با اين گروه ها وارد خاک عراق می شود.


نيويورک تايمز می نويسد: اظهارات آقای باقری در کنفرانسی بيان شد که هدف از برپايی آن افزايش هماهنگی امنيتی در منطقه بود ضمن آنکه اين صحبت ها يادآور «دلايل آغاز جنگ ۸ ساله ايران و عراق به سبب اختلافات مرزی دو کشور» است.


در همين ارتباط، روزنامه وال استريت ژورنال از ساخت يک پايگاه نظامی آمريکايی در عراق و در شش کيلومتری مرز ايران خبر می دهد اما محل دقيق اين پايگاه را معرفی نکرده است.


به نوشته وال استريت جورنال، هدف از ساخت اين پايگاه که تا دو ماه ديگر تکميل می شود «کنترل» قاچاق اسلحه و تردد شبه نظاميان در مرز ايران و عراق است.


XS
SM
MD
LG