لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

معاون وزیر خارجه آمریکا در کنگره: ایران خواستار دسترسی فوری به ۱.۷ میلیارد دلار بود


دو روز پس از انتشار مطلبی در روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال مبنی بر اینکه آمریکا باقیمانده بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خود به ایران را پرداخت کرده است، نماینده دولت آمریکا در جلسه‌ کنگره این کشور از پرداخت این پول به ایران دفاع کرد.

کریستوفر بک مه‌یر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در کنگره گفت: «ایران خواستار دسترسی فوری به این پول بود و برداشت من این است که ایران می‌خواست این پول را برای نیازهای اقتصادی بحرانی‌اش هزینه کند».

در مقابل، شان دافی، رییس کمیته نظارت و بررسی مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «با شواهد موجود به سختی می‌توان باور کرد که این پول پرداخت‌شده به ایران باج نبوده است».

وی در ادامه از نماینده وزارت خارجه آمریکا پرسید شما می‌توانید تضمین کنید که این پول در راه «تروریسم» هزینه نشود؟

معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت نمی‌تواند برای هر یک دلاری که به ایران می‌رود یا از ایران خارج می‌شود، صحبت کند.

با این حال، اد رویس از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران انتقاد کرده و گفته است درخواست ایران برای دریافت پول نقد به این دلیل بوده که این پول را در راه «تروریسم» هزینه کند.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا می‌گویند پرداخت این مبلغ به کشوری دیگر آن هم به صورت نقدی، اقدامی «غیرمعمول» است و به نظر می‌رسد که دولت آمریکا با این اقدام، قصد «پنهان‌کاری» داشته است.

کوین مک کارتی رهبر حزب اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، روز ۱۰ شهریورماه خبر داده بود که به زودی طرحی را در خصوص ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده به ایران پس از آزادی چهار زندانی آمریکایی- ایرانی، به رأی می‌گذارند.

وی درباره جزئیات این طرح، توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

آمریکا پیشتر ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به اصل پول را نیز ۱۷ دی ماه ۱۳۹۴ سوار بر یک هواپیمای باری از شهر ژنو سوییس به ایران فرستاده بود.

بر اساس گزارش روزنامه وال‌استریت‌جورنال که روز ۱۶ شهریور منتشر شد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار باقیمانده در دو محموله نقدی در روزهای دوم و ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ از اروپا به ایران ارسال شده است.

وال‌استریت‌جورنال در گزارش خود تاکید کرده که این اطلاعات را از جلسه توضیحی مقام‌های وزارت امور خارجه، خزانه‌داری و دادگستری در کنگره ایالات متحده دریافت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود که این یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در ۱۳ قسط جداگانه به جمهوری اسلامی پرداخت شده بود.

این پول، بهره ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد تسلیحاتی میان ایران و آمریکا در آخرین ماه‌های حکومت محمدرضاشاه پهلوی است که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی و قطع مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور اجرایی نشد.

همزمانی ارسال این پول به ایران و آزادی زندانیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی از سوی تهران، باعث شد تا جمهوری‌خواهان در آمریکا آن را به عنوان «باج» به جمهوری اسلامی در نظر بگیرند.

دولت آمریکا می‌گوید پرداخت این پول «باج» به ایران نبوده اما تایید کرده است که تا از آزادی زندانیان مطمئن نشده، آن را پرداخت نکرده است.

XS
SM
MD
LG