لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

واکنش جدید پوتین به مسئله بازرسی از محل سقوط هواپیما


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

یک روز پس از آن‌که وزیر امور خارجه آمریکا گفت «مدارک و شواهد زیادی» علیه روسیه در مورد هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین وجود دارد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواستار «دسترسی امن» کارشناسان بین‌المللی به محل سقوط هواپیما شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه سی‌ام تیر هم‌چنین گفت «روسیه هرچه در توان دارد» برای حل و فصل درگیری‌های شرق اوکراین انجام خواهد داد.

در همین حال به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، تیمی از کارشناسان هلندی که به قصد بازرسی از محل سقوط هواپیمای ام‌اچ ۱۷ وارد شرق اوکراین شده‌است روز دوشنبه سی‌ام تیرماه موفق شده در ایستگاه قطار «تورز» در نزدیکی شهر دونتسک از حدود ۲۰۰ جسد که توسط نیروهای جدایی‌طلب شرق اوکراین در واگن‌های یک قطار انبار شده بازرسی کند.

پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی که روز پنج‌شنبه از آمستردام راهی کوالالامپور بود، در شرق اوکراین «هدف موشک قرار گرفت» و در پی آن ۲۹۸ سرنشین آن جان خود را از دست دادند که ۱۹۲ تن از آنان شهروند هلند بودند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، دولت اوکراین خبر داده که قصد دارد تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای یادشده را به کارشناسان بین‌المللی بسپارد و پیشنهاد کرده‌است که هلند رهبری این تحقیقات را برعهده بگیرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی از وجود «مدارک و شواهد زیادی» علیه روسیه در مورد هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، سخن گفته‌است.

وی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس از وجود موشک‌های اس‌ای-۱۱ (نام‌گذاری آمریکا برای موشک‌های بوک) زمین به هوا در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده، درست قبل از سانحه خبر داده‌است. به گفته او ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد این سامانه به روسیه بازگردانده شده و اکنون از شرق اوکراین ناپدید شده است.

بنا به گزارش رسانه‌های هلندی، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نیز روز دوشنبه گفت که اگر مانعی بر سر دسترسی آزاد کارشناسان هلندی به محل سقوط هواپیما ایجاد شود، هلند ممکن از تدابیری علیه روسیه اتخاذ کند.

وی افزود که در زمینه اتخاذ این تدابیر، «تمامی گزینه‌های سیاسی، مالی، و اقتصادی» بر روی میز خواهند بود.

بنا بر گزارش رسانه‌های خبری هلند و هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس، با گذشت پنج روز از سقوط این هواپیما، محل سقوط هواپیما که در منطقه تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه قرار گرفته هم‌چنان در وضعیت آشفته‌ای به‌سر می‌برد که این امر، علاوه بر نحوه برخورد شورشیان با اجساد پراکنده در محل، انزجار عمومی در هلند را در پی داشته است.

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که با تحویل سلاح‌های پیشرفته به جدایی‌طلبان اوکراین آتش جنگ در این منطقه را شعله‌ورتر می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که در ارتباط با این تحولات تحت فشار بین‌المللی قرار دارد در پیامی ویدئویی که روز دوشنبه از سوی کرملین منتشر شد گفت: «روسیه هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا نزاع شرق اوکراین از مرحله کنونی نظامی به مرحله مذاکره از طرق صلح‌آمیز و دیپلماتیک حرکت کند.»

رهبران غربی از پوتین خواسته‌اند تا از نفوذ خود استفاده کرده و راه دسترسی تیم‌های بین‌المللی به منطقه سقوط هپوایمای مالزیایی را باز کنند.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در ادامه پیام ویدئویی خود گفت که باز گذاشتن راه دسترسی امن کارشناسان سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی به منطقه سانحه «از اهمیتی اساسی برخوردار است.»

XS
SM
MD
LG