لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

گزارش تازه: ارتش اسرائیل به غیرنظامیان غزه آسیب بی‌سابقه‌ زده‌ است


بخشی از نوار غزه پس از حملات تابستان ۲۰۱۴
بخشی از نوار غزه پس از حملات تابستان ۲۰۱۴

گروهی از نظامیان بازنشسته اسرائیلی روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت، گزارشی را منتشر کردند که در آن آمده است سربازان اسرائیلی در جریان حمله سال ۲۰۱۴ به نوار غزه «آسیب شدید و بی‌سابقه‌ای» به غیرنظامیان ساکن غزه زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش ۲۳۷ صفحه‌ای توسط گروه موسوم به گروه «شکستن سکوت» و پس از مصاحبه با بیش از ۶۰ تن از سربازان و درجه‌داران درگیر در حملات ۲۰۱۴ غزه تهیه شده‌ است.

این گزارش به این نتیجه رسیده‌ است که قواعد جنگ در حمله ۲۰۱۴ اسرائیل به غزه «مبهم و ناروشن» بوده و سربازان در موارد مختلف اقدام به «شلیک بلااستثنا» به سمت ساکنان غزه کرده‌اند.

لینک مستقیم

یک گروهبان یگان زرهی و تانک که از سوی این گروه مصاحبه شده در این ارتباط گفته‌ است که «ما تمام روز بدون هدف شلیک می‌کردیم و از حماس هم خبری نبود».

در جریان جنگ پنجاه‌ روزه غزه در سال گذشته، بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی جان باختند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنها غیرنظامی بودند. در این درگیری‌ها بیش از ۶۰ سرباز اسرائیلی و چندین غیرنظامی اسرائیلی نیز کشته شدند.

گزارش تازه سربازان بازنشسته ارتش اسرائیل به این نتیجه رسیده‌ است که ارتش اسرائیل در جنگ پارسال غزه به دنبال به حداقل رساندن ریسک برای سربازان خود بوده، «حتی اگر این امر از طریق آسیب زدن به غیرنظامیان میسر می‌شده‌ است.»

یک گروهبان پیاده‌نظام ارتش اسرائیل در مصاحبه با گروه یادشده گفته‌ است که «وقتی اسرائیل به این نتیجه می‌رسید که بیشتر غیرنظامی‌ها از منطقه‌ای فرار کرده‌اند دیگر در عمل، قاعده‌ای برای شیوه اجرای حمله به آن منطقه تعریف نمی‌شد.»

یکی دیگر از مصاحبه‌شوندگان نیز گفته‌ است که «هر هدفی که می‌دیدیم به سمتش شلیک می‌کردیم و گفته می‌شد به هر کسی در غزه شلیک کردید خوب است، مشکلی نیست».

به نوشته رویترز، یک سخنگوی ارتش اسرائیل روش کار و «انگیزه‌های» این گزارش تازه را زیر سؤال برده و گفته‌ است که «متأسفانه، مثل قبل، گروه 'شکستن سکوت' در مورد ادعاهای خود هیچ‌ گونه مدرکی به ارتش اسرائیل ارائه نکرده‌ است.»

او افزوده‌ است: «این روند نشان می‌دهد که برخلاف ادعاها، قصد این سازمان این نیست که بخواهند تخلفاتی که می‌گویند کشف کرده‌اند اصلاح شود.»

ارتش اسرائیل خود چندین تحقیق داخلی در مورد مسئله تخلفات در نبردهای ۲۰۱۴ غزه انجام داده و می‌گوید که همین تحقیقات کافی هستند.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، ارتش اسرائیل همچنین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفته‌ است که «پس از پایان جنگ در تابستان گذشته، تحقیقات در این مورد انجام شد و به سربازان این فرصت داده شد که اگر شکایتی دارند ابراز کنند.»

XS
SM
MD
LG