لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۴

روحانی: باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، یکم آبان، با تأکید بر این که «باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد» گفت: «پیشنهاد و انتقاد کنیم ولی حرف‌های صد من یک غاز که ارزشی ندارد و ذهن مردم را مشوش می‌کند، نزنیم.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی که در همایش روز ملی روستا و عشایر سخن می‌گفت به تغییرات اخیر در کابینه یازدهم اشاره کرد و افزود: «اگر دولت برای ثبات وزیر عوض نکند، سایت‌های بداخلاق می‌گویند چرا دولت این وزرا را عوض نمی‌کند، می‌رود تغییر ایجاد کند، همان بداخلاق‌ها می‌گویند چرا عوض می‌کند؟»

او با تأکید بر این‌ که «در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر است و گاهی نیز نیاز به تغییر است» گفت: «باید رسانه‌های ما از دروغ، اتهامات، اختلاف، ایجاد تفرقه و جناح‌بندی‌های غیر ضرور دست بردارند.»

این اظهارات آقای روحانی پس از آن بیان می‌شود که رسانه‌های ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر از استعفای علی جنتی وزیر ارشاد، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، دادند و رئیس‌ جمهور ایران این استعفاها را پذیرفت.

محمدعلی نجفی، مشاور حسن روحانی روز جمعه به وب‌سایت انتخاب گفته بود که روز یک‌شنبه رضا صالحی‌ امیری به‌ عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد و مسعود سلطانی‌فر به‌ عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی خواهند شد. او گفت که خودش و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان گزینه‌های مطرح برای وزارت آموزش و پرورش هستند.

انتشار گزارش‌ها دربارهٔ احتمال معرفی این افراد به مجلس در حالی منتشر شده است که این چهار نفر در مجلس اصول‌گرای نهم، موفق به راهیابی به کابینه نشده بودند.

در واکنش به این تغییرات، عبدالله حاجی‌صادقی، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفته است که تغییر چند وزیر کابینه در زمان فعلی دست‌کم «سوءظن تاکتیک انتخاباتی» ایجاد کرده و وی امیدوار است این اقدام حسن روحانی برای «چاپلوسی و لبخند زدن به مردم» نباشد.

از سوی دیگر، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از گروه‌های اصولگرا، نیز روز پنج‌شنبه تغییرات کابینه را در راستای «ترمیم آراء حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ دانسته و پیش‌بینی کرده است که این تغییرات «ممکن است» ادامه داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود و برخی از اصول‌گرایان اعلام کرده‌اند که ممکن است حسن روحانی برای دوره بعد انتخاب نشود.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در تیتر یک خود با عنوان «ردشده‌های مجلس نهم با مجلس دهم وزیر می‌شوند» نوشته است: «در حالی به گفته محمدعلی نجفی انتخاب صالحی امیری و سلطانی‌فر برای وزارتخانه‌های ارشاد و ورزش قطعی شد و خودش نامزد وزارت آموزش و پرورش است که هیچ‌ یک از این سه نفر نتوانستند از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرند.»

در ماه‌های اخیر، مخالفت شماری از روحانیون با برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهایی مانند مشهد و قم واکنش‌های علی جنتی، وزیر ارشاد، به این درخواست‌ها باعث افزایش فشارها بر این وزیر کابینه روحانی شده بود؛ در خصوص علت استعفای دو وزیر دیگر هنوز دلایل مشخصی گزارش نشده است.

XS
SM
MD
LG