لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

دومین سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل


سخنرانی سال گذشته حسن روحانی در مجمع عمومی
سخنرانی سال گذشته حسن روحانی در مجمع عمومی

یک روز پس از آن‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و برخی رهبران دیگر کشورها در شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران قرار است روز پنج‌شنبه سخنرانی خود را در این مجمع ایراد کند.

روز پنج‌شنبه سوم مهر دومین روز از نشست سران در مجمع عمومی است و آقای روحانی قرار است پس از رئیس جمهور کامرون به عنوان دومین سخنران سخن بگوید.

دیدار با همتایان عراقی و گرجستانی و مصاحبه با «سی‌ان‌ان» از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور ایران بعد از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

به نوشته خبرگزاری مهر، حسین شیخ‌الاسلام ، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار مطرح کردن مسائل غزه توسط حسن روحانی در نطق روز پنج‌شنبه شده‌است.

در همین حال، منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته‌است: «رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره یک‌جانبه‌گرایی در سطح جهان سخنرانی کرده و بر لزوم حرکت جهان به سمت قطب‌بندی‌های جدید و رسمیت یافتن ساید مولفه‌های قدرت در سطح بین‌الملل تاکید کند.»

این دومین سفر حسن روحانی به نیویورک از زمان احراز منصب ریاست‌جمهوری است. وی در سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل «طرح جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را محور سخنرانی خود قرار داده‌بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود تمرکز سخنرانی امسال آقای روحانی بر موضوع تهدید «حکومت اسلامی» و هم‌چنین مسئله کاستن از تحریم‌ها علیه ایران و نگاه‌داشتن هم‌زمان تأسیسات اتمی در ایران باشد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که به‌ویژه دولت آمریکا سخنان آقای روحانی را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه هم‌چنین با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار داشت که این این دیدار، نخستین ملاقات بالاترین مقام‌های اجرایی دو کشور از زمان انقلاب بهمن ۵۷ ایران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی بعد از ظهر چهارشنبه دوم مهر در نیویورک و در دیدار با اعضای اندیشکده‌های آمریکایی این‌گونه اظهارنظر کرد که «جریان داعش را نمی‌توان با عملیات نظامی ریشه‌کن کرد و هرگونه مبارزه با افراطی‌گری تنها در صورت توجه به تبعیت کامل از اصول و ضوابط حقوق بین‌الملل و مفاد منشور مبارزه با تروریسم موفق می‌شود.»

در خصوص مناقشه هسته‌ای ایران با غرب، باراک اوباما روز گذشته طی نطق خود خطاب به مردم و رهبران ایران گفت که «فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید.»

در واکنش به این گفته آقای اوباما، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در سفر نیویورک حسن روحانی را همراهی می‌کند خطاب به آمریکا و غرب گفت: «فرصت کم‌نظیری پیش روی غرب برای حل این بحران هسته‌ای ساختگی وجود دارد.»

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف این مطلب را در دیدار خود با فرانگ والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان که در حاشیه نشست مجمع عمومی انجام شد ابراز کرد.

XS
SM
MD
LG