لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

گروه‌های مخالف دولت سوریه نشست صلح آستانه را ترک کردند


محمد عَلوش، از گروه جیش‌السلام (سمت راست) ریاست هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوری را برعهده دارد.
محمد عَلوش، از گروه جیش‌السلام (سمت راست) ریاست هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوری را برعهده دارد.

نمایندگان گروه‌های شورشی سوریه روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در اعتراض به ادامه حملات دولتی در سوریه «علیه غیرنظامیان» نشست صلح آستانه را ترک کردند.

این در حالی است که نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های شورشی آن کشور از روز چهارشنبه برای برگزاری چهارمین دور از مذاکرات خود در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، گرد آمده‌اند.

در این روز یکی از منابع اپوزیسیون سوری به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیئت گروه‌های شورشی حضور خود در جلسه را به خاطر ادامه حملات خشونت‌بار هوایی علیه غیرنظامیان به حال تعلیق در می‌آورد. این تعلیق تا زمانی که این حملات در سراسر سوریه متوقف نشده ادامه خواهد یافت».

۱۹ نفر از نمایندگان اپوزیسیون سوریه به ریاست محمد علوش، از گروه جیش‌السلام برای شرکت در نشست صلح آستانه به پایتخت قزاقستان سفر کرده‌اند.

در دور تازه از مذاکرات صلح سوریه هم‌چنین نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به‌عنوان تضمین‌کنندگان آتش‌بس، و نمایندگان سازمان ملل، آمریکا و دولت سوریه شرکت دارند.

یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان، هیئت ایرانی به سرپرستی حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه، روز سه‌شنبه وارد آستانه شد.

بنا بر گزارش‌ها، این دور جدید از مذاکرات قرار است بر بررسی پیشنهاد روسیه برای تشکیل مناطق امن در خاک سوریه متمرکز باشد.

پیشنهاد روسیه مبنی بر این است که در چند نقطه از سوریه «منطقه امن» تشکیل شود و محدوده پیرامونی این مناطق توسط ایست‌بازرسی‌های نیروهای دولتی و هم‌چنین شبه‌نظامیان مخالف دولت تحت نظارت قرار گیرد.

هدف از ایجاد این مناطق، «پایان دادن فوری به خشونت، آماده کردن بازگشت آوارگان، و رساندن فوری کمک‌های دارویی و غیره به ساکنان» عنوان شده است.

به پیشنهاد روسیه، این «مناطق امن» باید در منطقه تحت کنترل شوریان در شمال غرب استان ادلب، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق تشکیل شوند.

در متن پیشنهادی روسیه هم‌چنین آمده است که «چند کشور ناظر مثل ترکیه، ایران و روسیه» هم می‌توانند یگان‌هایی نظامی به این مناطق فرستاده و امنیت آن مناطق را تضمین کنند.

روز چهارشنبه، احمد رمضان، یکی از مقام‌های اپوزیسیون سوری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که پیشنهاد روسیه در مورد ایجاد مناطق امن به شکل کنونی‌اش نمی‌تواند مورد توافق گروه‌های شورشی قرار گیرد و این گروه‌ها سؤال‌های زیادی در این خصوص دارند.

به گفته وی یکی از این سؤال‌ها این است که چرا این مناطق مخصوص برای این منظور در نظر گرفته شده و چرا سراسر سوریه شامل چنین پیشنهادی نیست.

مذاکرات صلح سوریه که پیش از این چندین دور آن در ژنو سوئیس و آستانه قزاقستان برگزار شده تا کنون به نتیجه نرسیده است.

جنگ داخلی سوریه که شش سال است ادامه دارد صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در این جنگ هستند.

XS
SM
MD
LG