لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

ترامپ فرمانی برای ابطال سیاست آب‌وهوایی اوباما امضا کرد


امضای «فرمان اجرایی استقلال انرژی» توسط رئیس جمهوری آمریکا
امضای «فرمان اجرایی استقلال انرژی» توسط رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی دستور داد تا قوانینی که در دولت پیشین برای کاهش گازهای گلخانه‌ای وضع شده ملغی شود.

دولت پیشین آمریکا کوشید تا از طریق کاهش تولید و سوزاندن ذغال‌سنگ در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی جهان حرکت کند، دونالد ترامپ اما این کاهش تولید را «قاتل اشتغال» لقب داده و خواستار تقویت دوباره صنعت ذغال‌سنگ در آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمان جدید دونالد ترامپ که «فرمان اجرایی استقلال انرژی» نام گرفته در حدود هفت اقدام اجرایی مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را که از سوی دولت اوباما وضع شده بود، لغو می‌کند.

مهار کردن انتشار گاز از نیروگاه‌های ذغال‌سنگی، سنگ بنای تعهد آمریکا در مجامع جهانی برای کاهش انتشار کربن بیشتر در جوّ به‌شمار می‌آید. آمریکا تعهد کرده بود که از انتشار گازهای کربن خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی به میزان ۲۶ تا ۲۸ درصد بکاهد.

صنعت ذغال‌سنگ در آمریکا از سال‌ها پیش رو به زوال داشته زیرا افزایش تولید گاز طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر، و فناوری‌های جدید، از مقرون به‌صرفه بودن تولید ذغال‌سنگ کاسته‌اند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی در ایالات متحده ۸۸ هزار معدنکار ذغال‌سنگ مشغول به کار بودند که بنا بر گزارش‌ها از این تعداد هم‌اکنون ۲۵ درصد کاسته شده است.

دونالد ترامپ می‌گوید فرمان اجرایی جدید او «عصر جدید را در عرصه انرژی و تولید و اشتغال در آمریکا» رقم خواهد زد.

منتقدان اما می‌گویند که بی‌اثر کردن طرح «انرژی پاک» دولت اوباما که فرمان ترامپ قصد آن را دارد در ایجاد اشتغال و افزایش تولید چندان مؤثر واقع نخواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، برخی کارشناسان و گروه‌های زیست‌محیطی هشدار می‌دهند که فرمان اجرایی ترامپ ممکن است درها را به‌روی بیرون آمدن آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس باز کند.

دولت ترامپ اما هنوز در خصوص بیرون آمدن از توافق آب‌وهوایی پاریس خبری اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG