لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

شمار کشته‌های حمله به گردشگران در تونس به ۲۱ نفر رسید


عکسی از گروگان‌ها در موزه ملی باردو، تونس. ۱۸ مارس ۲۰۱۵
عکسی از گروگان‌ها در موزه ملی باردو، تونس. ۱۸ مارس ۲۰۱۵

نیروهای امنیتی تونس روز چهارشنبه ۲۷ اسفند، اعلام کردند که طی عملیاتی موفق شده‌اند تمامی افرادی که در موزه ملی باردو در پایتخت تونس به گروگان گرفته شده‌بودند را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز نخست‌وزیر تونس اعلام کرده‌ است که طی حمله دو مهاجم مسلح به این موزه، دست‌کم هفده گردشگر خارجی و یک شهروند تونسی کشته شدند و پس از آن در درگیری‌ها، یک مامور پلیس نیز جان خود را از دست داده‌ است.

گزارش ها حاکی است که دو مهاجم مسلح نیز در این حمله کشته شده‌اند.

حدود ۲۲ گردشگر نیز در این حمله زخمی شده‌اند. شهروندان فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، لهستانی، و اسپانیایی در میان گردشگران کشته و زخمی شده هستند.

بنا بر گزارش‌ها دو فرد مهاجم به این موزه که به سلاح کلاشنیکوف مسلح بودند نیز در درگیری با نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

محمدعلی العروی، سخنگوی وزارت کشور تونس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که این دو فرد مسلح لباس نظامی به تن داشتند؛ وی این دو فرد را «اسلام‌گرا» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله در موزه ملی «باردو» که در مجاورت پارلمان تونس قرار دارد و بخشی از مجتمع ساختمانی پارلمان به‌شمار می‌آید رخ داده است و تعداد افراد مسلح احتمالاً «سه نفر» بوده‌ است.

شبکه خبری الجزیره نیز می‌نویسد که افراد مسلح به پارلمان این کشور نیز حمله کرده و از طریق ساختمان پارلمان وارد موزه شده‌اند.

یکی از نمایندگان پارلمان تونس نیز می‌گوید که پس از این حمله افرادی به حالت زخمی در داخل پارلمان به‌جا مانده‌اند.

به نوشته الجزیره، این نماینده تونسی خبر می‌دهد که جز نمایندگان پارلمان، وزیر دادگستری، شماری از دادستان‌ها، و چندین مقام بلندپایه ارتش تونس نیز از پیش از حمله در این محل حضور داشته‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و اخبار دقیقی از انگیزه حمله‌کنندگان مخابره نشده است.

تونس که در سال ۲۰۱۱ شاهد قیام علیه زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری پیشین، بود به تازگی گام‌های موفقی در گذار به دموکراسی برداشته‌ است، اما با ظهور گروه‌های مسلح در این کشور مسئله امنیت هم‌چنان در زمره نگرانی‌های اصلی مقامات این کشور است.

در ماه فوریه وزارت کشور تونس اعلام کرد که در حدود ۱۰۰ «فرد افراط‌گرا» را دستگیر کرده که بخشی از آنها با «حکومت اسلامی» (داعش سابق) مرتبط بوده و قصد ساخت مواد انفجاری را داشتند.

بنا بر برآوردها بین ۲۵۰۰ تا سه هزار شهروند تونسی تاکنون برای پیوستن به داعش به عراق و سوریه رفته‌اند.

XS
SM
MD
LG