لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

هیئت عالی انتخابات ترکیه وعده بررسی «تخلفات احتمالی در همه‌پرسی» را داد


در پی کوشش اپوزیسیون ترکیه برای ابطال نتیجه همه‌پرسی اخیر این کشور و درخواست اتحادیه اروپا برای بررسی صحت نتیجه این همه‌پرسی، هیئت عالی انتخاباتی ترکیه اعلام کرد که شکایات مربوط به این روند و نتیجه این همه‌پرسی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس هیئت عالی انتخابات ترکیه روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، از بررسی صحت نتیجه این همه‌پرسی خبر داده و سخنان او در این مورد از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد.

موضوع همه‌پرسی روز یک‌شنبه ترکیه تغییر قانون اساسی این کشور برای واگذاری اختیارات بیشتر به رئیس جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان، بود.

بر اساس نتایج شمارش تقریباً تمامی آرا که توسط کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام شد، موافقان تغییر قانون اساسی حدود ۵۱٫۴۱ درصد و مخالفان ۴۸٫۵۹ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

این تغییرات که قرار است پس از ماه نوامبر ۲۰۱۹، حدود دو سال و نیم دیگر، اجرایی شود تغییراتی اساسی در میزان قدرت ریاست‌ جمهوری به‌ وجود می‌آورد به شکلی که از زمان بنیان‌گذاری ترکیه امروزی در سال ۱۹۲۳ توسط مصطفی کمال آتاترک سابقه نداشته است.

گروه‌های اپوزیسیون ترکیه روز سه‌شنبه گفتند که به باور آنها در این همه‌پرسی «تقلب» زیادی صورت گرفته و خواستار ابطال نتیجه آن شدند.

اتحادیه اروپا نیز با اشاره به نگرانی‌هایی که ناظران بین‌المللی نسبت به سلامت این همه‌پرسی ابراز کرده‌اند خواستار تحقیق مقام‌های ترکیه در این مورد شد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، ژان‌کلود یونکر، سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت که این اتحادیه گزارش «ناظران بی‌طرف» در مورد «تخلفات» انتخاباتی را «با دقت بررسی کرده است».

وی سپس افزود که «با توجه به گزارش ناظران، پیروزی با تفاوت کم در همه‌پرسی، و تأثیر فراگیر تغییر قانون اساسی، از مقام‌های ترک می‌خواهیم که گام‌های بعدی را با احتیاط زیاد برداشته و فراگیرترین اجماع ملی را مد نظر قرار دهند.»

آقای یونکر در ادامه گفت: «از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا خویشتنداری نشان داده و از مقامات نیز می‌خواهیم تا تحقیقات شفافی را در مورد تخلفات احتمالی که ناظران یافته‌اند آغاز کنند.»

الیو کورون، یک عضو اتریشی هیئت ناظر شورای اروپا بر همه‌پرسی ترکیه روز سه‌شنبه حتی گفت که احتمالاً دو و نیم میلیون رأی در انتخابات روز یک‌شنبه ترکیه دستکاری شده است.

رئیس جمهوری ترکیه و چند مقام‌ دیگر در دولت ترکیه اتهام تقلب در همه‌پرسی را رد کرده و گزارش ناظران بین‌المللی را «شدیداً جانبدارانه» توصیف کرده‌اند.

برخلاف اتحادیه اروپا، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در مورد صحت نتیجه همه‌پرسی ترکیه اظهارنظری نکرده و هر دو در تماس با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نتیجه این همه‌پرسی را به او تبریک گفته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با همتای ترک خود، نتیجه «مثبت» این همه‌پرسی را به وی تبریک گفت.

در همین حال، از ترکیه اعتراضات خیابانی مختلفی علیه نتیجه این همه‌پرسی گزارش می‌شود و بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز چهارشنبه دعوت اپوزیسیون برای اعتراض خیابانی را «غیر قابل قبول» دانسته و علیه آن هشدار داد.

XS
SM
MD
LG