لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

تهدید ترکیه به انجام عملیات زمینی در عراق


 مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید در صورتی که آنکارا حس کند تحولات عراق تهدیدی برای ترکیه به‌شمار می‌آید آماده است تا عملیاتی زمینی را در خاک عراق به اجرا درآورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاووش‌اغلو این مطلب را روز سه‌شنبه ۴ آبان در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرده و در مورد «تهدید» احتمالی مورد اشاره خود از استقرار اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) در شمال عراق نام برد.

آقای چاووش‌اغلو در این باره تأکید کرد که آنکارا مسئله استفاده پ‌کاکا از شمال عراق به عنوان پایگاه را تحمل نخواهد کرد.

حزب کارگران کردستان ترکیه که با دولت ترکیه درگیری نظامی دارد در پایگاه‌هایی در شمال عراق، به‌ویژه در منطقه سنجار، مستقر شده است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به پ‌کاکا، حکومت بغداد را متهم کرد که «سرنوشت خود را با یک سازمان تروریستی گره می‌زند» و افزود که ترکیه تمامی تدابیر لازم را برای حفاظت از سربازانش که در اردوگاه نظامی بعشیقه مستقر شده‌اند اتخاذ خواهد کرد.

اردوگاه بعشیقه در نزدیکی شهر موصل عراق محلی است که ارتش ترکیه در آن به آموزش نظامی گروه بزرگی از کُردها و گروه‌های سُنی مشغول است و در حالی که دولت عراق خواستار توقف این فعالیت و خروج ترکیه از خاک عراق شده، آنکارا بر ادامه حضورش در بعشیقه پافشاری می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود افزود که «اگر از عراق تهدیدی متوجه ترکیه بشود ما از تمامی منابع و حق و حقوق خود، ازجمله از عملیات زمینی، بهره خواهیم گرفت.»

او در ادامه گفت: «این حرف ما تنها خطاب به عراقی‌ها نیست بلکه ایالات متحده و تمامی کشورهای ائتلاف و همچنین حکومت شمال عراق هم مخاطب این حرف ما هستند.»

این اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی بیان می‌شود که در پی پافشاری آنکارا بر ادامه حضور نظامی در عراق، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه تأکید کرد که دخالت کشورهای خارجی در امور عراق، بدون مجوز کشور میزبان از نظر جمهوری اسلامی ایران اقدامی، به توصیف او، «بسیار خطرناک» است.

روز دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در این باره هشدار داده و گفته بود که فشار ترکیه برای مشارکت بدون مجوز در عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه حکومت اسلامی (داعش) «بدعتی خطرناک» است.

ترکیه می‌گوید که در قبال منطقه موصل که زمانی جزو قلمرو عثمانی بوده «مسئولیت تاریخی» دارد و آنکارا هم‌چنین برای خود در قبال اقلیت ترکمن و سنی‌های شمال عراق نقش «حامی» قائل است.

XS
SM
MD
LG