لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۴

نیروهای عراقی «به پنج کیلومتری موصل رسیدند»


شلیک از یکی از تانک‌های آمریکایی به سوی موصل در پشتیبانی از نیروهای عراقی
شلیک از یکی از تانک‌های آمریکایی به سوی موصل در پشتیبانی از نیروهای عراقی

کریم سِنجاری، وزیر داخلی اقلیم خودمختار کردستان عراق خبر می‌دهد که نیروهای عراقی تا پنج کیلومتری شمال موصل پیشروی کرده‌اند.

آقای سنجاری، یکشنبه دوم آبان به خبرگزاری رویترز گفت که بین چهار تا هشت هزار شبه نظامی گروه حکومت اسلامی (داعش) در موصل حضور دارند و بازپس‌گیری مرکز این شهر از آنها با «جنگ تن به تن» ممکن خواهد بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که نیروهای کُرد عراقی روز یک‌شنبه هم‌چنین موفق شده‌اند شهر بعشیقه در نزدیکی موصل را به تصرف خود درآورند.

وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق گفت که با بازپس‌گیری موصل «خلافت اسلامی فرو می‌پاشد» و اعضای این گروه ناچار می‌شوند به رقه فرار کنند و در این شهر سوریه، تحت محاصره قرار خواهند گرفت.

موصل که دومین شهر بزرگ عراق با یک و نیم میلیون نفر جمعیت است، در تابستان ۱۳۹۳ به شکلی غافلگیرکننده به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمد.

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، اندکی بعد در مسجدی در همین شهر، تشکیل «خلافت اسلامی» را اعلام کرد.

به گفته آقای سنجاری، ابوبکر بغدادی تا سه روز پیش همچنان در موصل حضور داشت و به نیروهای این گروه، برای نبرد دلگرمی می‌داد.

وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق در عین حال هشدار داده که بازپس‌گیری کامل موصل، به طول می‌انجامد.

پیش از این، حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، وعده داده بود که موصل «زودتر از انتظار آزاد خواهد شد».

این در حالی است که شبه نظامیان حکومت اسلامی مقاومت شدیدی از خود نشان داده‌اند.

این گروه روز شنبه یک کارخانه گوگرد را در اطراف موصل منفجر کرد.

مسئولان محلی گفته‌اند که در حدود هزار نفر بر اثر استنشاق گازهای سمی ناشی از این انفجار به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و حداقل ۲۵۰ نفر از آنها بستری شده‌اند.

میزان گازهای سمی در حدی بود که نیروهای آمریکایی حاضر در فرودگاه پشتیبانی عملیات آزادی موصل نیز ناچار به استفاده از ماسک‌های ویژه شدند.

عملیات آزادی موصل از هفته گذشته آغاز شده و در آن علاوه بر نیروهای دولتی عراق، پیشمرگ‌های کرد و شبه نظامیان شیعه، سنی و حتی مسیحی حضور دارند.

صدها نیروی عملیات ویژه آمریکا هم در عملیات آزادی موصل مشارکت دارند و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز با عملیات هوایی و موشکی، از نیروهای عراقی حمایت می‌کنند.

اکثریت ساکنان موصل را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند و قرار شده تا شبه‌نظامیان شیعه وارد این شهر نشوند.

XS
SM
MD
LG