لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

«شلیک اخطار» ناوشکن آمریکایی به قایق‌های سپاه در تنگه هرمز


دو مقام دفاعی آمریکایی روز دوشنبه بیستم دی به خبرگزاری رویترز گفتند که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا روز یک‌شنبه سه بار به سمت شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز شلیک اخطار کرده است.

این دو مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند که چهار شناور سپاه پاسداران در تنگه هرمز با سرعت زیاد «به طرف» ناوشکن آمریکایی در حرکت بودند که با شلیک‌های هشداری نیروهای آمریکایی روبه‌رو شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ناوشکن آمریکایی «مِیهَن» سعی کرده بوده با قایق‌های سپاه پاسداران ارتباط رادیویی برقرار کند اما این قایق‌ها به درخواست ناوشکن برای کاهش سرعت پاسخی نداده‌اند.

این دو مقام آمریکایی افزوده‌اند که شناورهای ایرانی تا ۸۰۰ متری ناوشکن رسیده بودند که پس از آن ناوشکن «مِیهن» منورهای اخطار به سمت قایق‌ها شلیک کرده و یک بالگرد نیروی دریایی آمریکا نیز یک شناور دودزا در مسیر قایق‌های سپاه به آب انداخته است.

ناوشکن «مِیهن» برای اسکورت دو کشتی دیگر آمریکایی در منطقه تنگه هرمز حضور دارد.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از یازده روز دیگر کار خود را آغاز می‌کند، گفته است که «هر شناور ایرانی را که در خلیج فارس مزاحم نیروی دریایی آمریکا شود، باید غرق کنیم.»

پیش از این در روز نهم شهریورماه امسال ژنرال جوزف وتل، رئیس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خوانده و آن را مایه نگرانی دانسته بود.

او افزوده‌بود که «ایرانی‌ها خطر اشتباه محاسباتی را افزایش داده‌اند که می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد.»

قایق‌های تندرو سپاه پاسداران یک هفته پیش از آن با نزدیک شدن به گشتی‌ها و ناوشکن‌های آمریکا در خلیج فارس واکنش مقام‌های آمریکا بویژه سخنگوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه این کشور را برانگیخته بودند.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور ضمن نزدیک شدن به ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، بار دیگر قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» به نقل از یک آمار پنتاگون حاکی است که رویارویی دریایی قایق‌ها و کشتی‌های ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده ‌است.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، به طور تلویحی کشتی‌های جنگی آمریکا را متهم کرده است که وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده‌اند.

XS
SM
MD
LG