لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

فرمانده ارشد پنتاگون: تحرکات قایق‌های سپاه پاسداران می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد


رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را مایه نگرانی دانست.

ژنرال جوزف وتل روز سه‌شنبه ۹ شهریور در یک نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، به خبرنگاران گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیار مایه نگرانی است. امیدواریم که نیروهای دریایی ایران رفتاری حرفه‌ای‌تر را پیشه سازند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، او افزود ایرانی‌ها خطر اشتباه محاسباتی را افزایش داده‌اند که می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد.

ژنرال وتل تصریح کرد ایران تنها کشور خاورمیانه است که چنین اقدام‌های مخاطره‌آمیزی در دریا انجام می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم این جمله را از رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا نقل کرده که گفته است: «آنچه که ما از ایرانی‌ها می‌بینیم به طور اخص مسوولیت‌پذیری نیست، در برخی موارد تحریک‌آفرینی است؛ این نا امن است. و می‌تواند ما را به موقعیت‌هایی بکشاند که شاید فرصتی برای خنثی‌سازی (تبعات) آن وجود نداشته باشد».

قایق‌های تندرو سپاه پاسداران هفته گذشته با نزدیک شدن به گشتی‌ها و ناوشکن‌های آمریکا در خلیج فارس واکنش مقام‌های آمریکا بویژه سخنگوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه این کشور را به دنبال داشت.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، بار دیگر قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در همین رابطه گفت که هدف چهار قایق ایرانی در نزدیک شدن به ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز مشخص نیست ولی چنین اقداماتی می‌تواند باعث افزایش تنش شود.

گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» به نقل از یک آمار پنتاگون حاکی است که رویارویی دریایی قایق‌ها و کشتی‌های ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده ‌است.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، به طور تلویحی کشتی‌های جنگی آمریکا را متهم کرده که وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده‌اند.

XS
SM
MD
LG