لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

دست‌کم یک کشته و دو زخمی در تیراندازی پلیس به معترضان بلوچ


به دنبال دستگیری فرزند امام جمعه شهر راسْک در استان سیستان و بلوچستان، معترضان منطقه در مقابل نهادهای نظامی و امنیتی راسک تجمع کردند که با تیراندازی نیروهای انتظامی دست‌کم یک نفر از آنها کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

برپایه این خبر که روز سه‌شنبه در سنی‌نیوز، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل سنت ایران، درج شده و در همین روز در روزنامه اعتماد نیز خبر آن تأیید شده، فرد دستگیرشده مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند امام جمعه سنی‌مذهب راسک، است و فرد کشته شده توسط نیروی انتظامی «جان‌محمد دهقانی» نام دارد.

به نوشته سایت سنی‌آن‌لاین، وابسته به مدرسه دینی اهل سنت زاهدان، دارالعلوم، «تجمع اعتراض‌آمیز و حوادث ناگوار در شهر راسک ساعت ۱۱ روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت» پس از آن روی داد که «مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل تسنن راسک که پیشتر به همراه مولوی عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن دیگر از مردم منطقه بازداشت شده بودند، در مسیر بازگشت از زاهدان به منظور پیگیری موضوع پرونده پدرش، در ورودی شهر راسک با ایست بازرسی نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شد» و «این نیروها بلافاصله اقدام به دستگیری و بازداشت مولوی عبدالغفار کردند.»

این سایت وابسته به مدرسه اهل تسنن زاهدان همچنین خبر داده است که مراسم تشییع جنازه «جان‌محمد دهقانی» یکی از کشته‌شدگان اعتراضات در شهر راسک «ساعت ۹ صبح سه‌شنبه برگزار شد» و «فضای فعلی شهرستان سرباز همچنان ملتهب است و جو امنیتی بر شهر حکمفرماست».

شهر راسک با اکثریت سنی، مرکز شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان است و در منطقه‌ای نزدیک به مرز پاکستان قرار دارد.

علت دستگیری‌ها

دستگیری فرزند امام جمعه راسک که به اعتراض اهالی منجر شده در ادامه تنش‌هایی است که در منطقه راسک پس از قتل مصطفی جنگی‌زهی، امام جمعه هوادار جمهوری اسلامی این شهر نمایان شده‌است.

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در ۱۸ مرداد سال ۱۳۸۹ از «تلاش ناکام» گروه جندالله «برای ترور مولوی مصطفی جنگی‌زهی»، امام جمعه مسجد خضرای اهل سنت شهر راسک، خبر داده بود، اما پس از آن در عصر جمعه سی‌ام دی‌ماه سال ۹۰ مصطفی جنگی‌زهی در مسیر چابهار-سرباز به ضرب گلوله کشته شد.

خبرگزاری مهر از وی به عنوان «بسیجی» یاد کرده و خبرگزاری ایرنا او را يکی از «روحانيون طرفدار انقلاب اسلامی» می‌نامد که گفته‌ بود «اطاعت از رهبر انقلاب و شرکت در انتخابات کشور اسلامی ایران برای عموم مردم واجب شرعی است.»

چندی پس از این قتل، خبرگزاری مهر در ۲۳ فروردین ۹۱ به نقل از وزارت اطلاعات از «شناسایی و دستگیری عاملان ترور» مصطفی جنگی زهی خبر داد و اطلاع داد که «تاکنون ۱۵ نفر» از آنها و «هسته‌های پشتیبانی‌کننده» آنها بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات از این دستگیرشدگان به عنوان «تروریست و دارای گرایش‌های انحرافی متصل به وهابیت» یاد کرد.

دو هفته پس از انتشار این خبر، سنی‌نیوز در این باره نوشت که در فهرست دستگیرشدگان وزارت اطلاعات نام مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک و دامادش و همچنین مولوی عبدالله ملازاده، امام جمعه بخش پارود شهرستان سرباز نیز به چشم می‌خورد.

به نوشته سنی‌نیوز، تاکنون هیچ خبری از وضعیت و سرنوشت آنها و همچنین محل نگهداری آنها در دسترس نیست و «وزارت اطلاعات در گذشته نیز افرادی از علمای اهل سنت را به اتهام‌های مختلف دستگیر می‌نمود و سپس آنان با ظاهری شوریده در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ظاهر می‌شدند و اعترافاتی که واضح بود از روی فشار به آن تن در داده‌اند بر زبان جاری می‌کردند.»

برپایه گزارش‌های تازه سنی‌آن‌لاین و روزنامه اعتماد، دستگیری روز دوشنبه عبدالغفار فرزند فتحی‌محمد نقشبندی، امام جمعه راسک که پیگیر موضوع پرونده پدرش شده‌ است باعث اعتراض اهالی و تجمع و سپس تیراندازی مذکور شده‌ است.

به نوشته سنی‌آن‌لاین، منطقه جکیگور در بخش پیشین شهرستان سرباز نیز روز دوشنبه شاهد تجمع اعتراضی مشابهی از سوی اهالی بوده‌ است.
XS
SM
MD
LG