لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

علی لاریجانی: لازم نیست در موضوع اوکراین اظهارنظر یا ورود کنیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای تازه در خصوص بحران پیش‌آمده در اوکراین با ذکر این‌ که «گاهی رسانه‌های داخلی [در این رابطه] مسائلی را مطرح کرده و جانبداری می‌کنند» گفت که «لزومی ندارد در هر موضوعی ورود کنیم».

علی لاریجانی این مطلب را در آخرین گفت‌وگوی خبری خود در سال ۱۳۹۲ در مصاحبه با سایت تابناک بیان کرده و سایت تابناک متن این مصاحبه را روز دوشنبه، چهارم فروردین، منتشر کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته‌ است: «ماجرای به‌وجود آمده در اوکراین ماجرای مهمی است و به سادگی رفع و رجوع نمی‌شود، چون اکنون برای هر دو طرف خطوط قرمزهایی تعریف شده است؛ اما این مسئله تأثیر چندانی بر کار ما ندارد.»

وی افزوده‌ است: «ما در این قضیه بی‌نظر نیستیم؛ اما دلیلی هم ندارد در هر زمینه‌ای اظهار نظر کرده و ورود کنیم. باید دید سرانجام کار چه می‌شود.»

علی لاریجانی در ادامه گفته‌ است که «این چالش می‌تواند در راه‌های مختلف قرار بگیرد. گاهی رسانه‌های داخلی مسائلی را مطرح کرده و جانبداری می‌کنند، ولی لزومی ندارد در هر موضوعی ورود کنیم. می‌توان برداشت‌ها و تحلیل‌هایی از موضوع داشت؛ اما گویا مسیری طولانی در این چالش نهفته‌ است.»

وی با این حال در بخش دیگری از مصاحبه خود این‌ گونه اظهارنظر کرد که غرب در مورد موضوع تغییر حکومت در اوکراین و پس از آن درخصوص بحران کریمه «رفتارهای دوگانه» از خود نشان داده‌ است.

اشاره آقای لاریجانی به مسئله الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه است که به تازگی از سوی روسیه انجام شده و دولت موقت اوکراین و متحدان غربی آن در اعتراض به این اقدام دست به تحریم روسیه زده‌اند.

این تحولات پس از آن رخ داد که اعتراضات خیابانی در اوکراین چندی پیش به سرنگونی دولت هوادار روسیه ویکتور یانوکوویچ و برقراری یک دولت موقت هوادار غرب در کی‌یف منجر شد.

اظهارات علی لاریجانی در مورد عدم لزوم جانبداری در زمینه این تحولات در حالی بیان می‌شود که برخی از مسئولان جمهوری اسلامی و بسیاری از رسانه‌های داخلی ایران از آغاز این تحولات سخنانی در جانبداری از روسیه بیان یا منتشر کرده‌اند.

از آن‌ جمله روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را در تیتر یک خود، «شکست سنگین کودتای مخملی در اوکراین» توصیف کرد.

اظهارات آقای لاریجانی در مورد این‌ که بحران اوکراین «تأثیر چندانی بر کار ما ندارد» نیز در حالی بیان می‌شود که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، پیش از این در مورد تأثیر این بحران بر وضعیت داخلی ایران هشدار داده‌ بود.

وی در سخنانی که روز پنجم اسفند سال گذشته منتشر شد در رابطه با بحران اوکراین گفت که «عده‌ای در داخل کشور که حال و هوای دیگری دارند، امر برایشان مشتبه شده است»، در حالی که «کشور و نظام ما قابل مقایسه با اینجاها نیست».

به گفته این مقام دولت ایران، برخی روزنامه‌ها با انتشار «عکس‌های رنگی بزرگ» و هم‌رنگ کردن «لوگوی» خود با «رنگ همان حرکت سیاسی» در اوکراین «احساس پیروزی می‌کنند» و در مقابل نیز برخی روزنامه‌ها طوری «گزارش می‌دهند یا تیتر می‌زنند که گویا چیزی از دست داده‌اند و عزادارند».

در خصوص اثرات این بحران بر ایران همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، هشدار داده که ممکن است مسکو در واکنش به فشار غرب در قبال بحران اوکراین، موضع خود را در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تغییر دهد.

در ایران، رجانیوز، سایت نزدیک به جبهه پایداری و محمدتقی مصباح یزدی، با استقبال از این سخنان، از دولت حسن روحانی خواست تا «قدر این فرصت مناسب را بداند» و «ضمن جبران برخی کاستی‎ها در تنظیم توافق‌نامه اولیه ژنو، فضا را برای تحت فشار قرار دادن غربی‌ها و همچنین ایجاد شکاف در ۱+۵ به منظور تامین نظرات و خواسته‌های خود فراهم کند.»

پیش از این وزارت خارجه ایران در واکنش به رخدادهای اوکراین اعلام کرده بود که این تحولات را «با دقت» دنبال و تاکید می‌کند که «سرنوشت اوکراين با اراده ملت و تفاهم نيروهای سياسی اين کشور و عدم دخالت خارجی باید شکل بگیرد».
XS
SM
MD
LG