لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

ده‌ها کشته و زخمی در درگیری‌های غرب لیبی


شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد در درگیری میان گروه‌های مسلح در غرب این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۱۴ نفر کشته و حدود ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه شورای ملی انتقالی آمده‌است که «قربانیان در شهر زواره به ۴ کشته و ۳۵ زخمی و در مناطق الجمیل و رَقدالین به ۱۰ کشته و ۴۵ زخمی رسیده‌اند.» منطقه درگیری در حدود صد کیلومتری غرب طرابلس پایتخت لیبی قرار دارد.

از سویی جوهر بالخیر یکی از پزشکان شهر زواره از کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۵۲ نفر دیگر در این شهر خبر داده‌است.

شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرده‌است که درگیری‌ها در این منطقه واقع در ۶۰ کیلومتری مرز تونس همچنان ادامه دارد. این شورا یادآور شده‌است که هیأتی به منظور «آرام کردن اوضاع و تلاش برای حل و فصل اختلاف‌ها» به منطقه روانه کرده‌است.

بنا بر این اعلام، درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که شماری از مخالفان مسلح معمر قذافی رهبر پیشین لیبی از شهر زواره، هنگام عبور از شهر الجمیل دستگیر شدند. پس از میانجی‌گری شورای ملی انتقالی، افراد دستگیر شده آزاد شدند و دو طرف بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. اما ساعاتی از توافق نگذشته بود که افراد مسلحی به شهر الجمیل حمله کرده و بار دیگر درگیری‌ها آغاز شد.

از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در اکتبر سال گذشته، تنش میان شهر زواره که ساکنان آن از قبایل آمازیغ (بـِربـِر) هستند با دو شهر الجمیل و رقدالین که متهم به پشتیبانی از نظام قذافی در دوره انقلاب لیبی هستند، ایجاد شده‌است.

پیش از اعلام شمار قربانیان درگیری‌های غرب لیبی، عثمان بن ساسی نماینده شهر زواره در شورای ملی انتقالی لیبی نسبت به بحرانی بودن اوضاع در این شهر هشدار داده بود. او در این باره گفته بود: «زواره از سوی دو شهر الجمیل و رقدالین گلوله‌باران می‌شود.»

از سویی فوزی عبد اللالی وزیر کشور لیبی از تلاش‌های دولتی برای پایان دادن به درگیری‌ها خبر داده و گفته‌است: «۲۰۰ نیرو وابسته به وزارت کشور را به منطقه روانه کردیم و از دو طرف می‌خواهیم خویشتندار باشند.»

تنش‌ها در غرب لیبی پس از آن روی می‌دهد که هفته گذشته، درگیری‌ها در منطقه سبهای لیبی، بیش از ۱۴۷ کشته و ۳۹۵ کشته برجای گذاشته بود.
XS
SM
MD
LG