لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

سی‌ان‌ان: رهبر القاعده شورشیان باتجربه را به لیبی فرستاده است


ایمن الظواهری
ایمن الظواهری
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز جمعه به نقل از «مقامات ضدتروریسم غربی» خبر داده است که رهبران گروه تروریستی القاعده در تلاش برای سازمان‌دهی پایگاهی در کشور لیبی چند عضو «باتجربه» این گروه را به لیبی فرستاده‌اند.

سی‌ان‌ان از قول منبع اطلاعاتی خود می‌گوید که یکی از این اعضای القاعده از شورشیان باسابقه است که پیشتر در بریتانیا به ظن شرکت در حوادث تروریستی دستگیر و بازداشت شده است.

آن طور که در گزارش سی‌ان‌ان آمده است، ایمن الظواهری،‌رهبر القاعده، خود شخصاً این عضو بریتانیایی گروهش را پس از آن که معمر قذافی کنترل خود را بر کشورش از دست داد به لیبی گسیل داشته است.

گروه تروريستی القاعده که پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن به طور موقت سیف‌العدل را به رهبری خود برگزیده بود در خردادماه سال جاری اعلام کرد که ايمن الظواهری، نفر دوم اين گروه، را به عنوان جايگزين اسامه بن‌لادن انتخاب کرده است.

منبع اطلاعاتی غربی سی‌ان‌ان گفته است که این عضو القاعده در ماه مه سال جاری وارد لیبی شده و تاکنون در شرق این کشور در نزدیکی مرز مصر به عضوگیری برای القاعده مشغول بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک عضو عملیاتی دیگر القاعده که تابعیت دوگانه اروپا و لیبی را دارد در راه خود از منطقه مرزی افغانستان و پاکستان به لیبی در کشوری نامشخص دستگیر شده است.

از زمان اوج‌گیری اعتراضات مردم لیبی به حکومت معمر قذافی که عاقبت به سرنگونی و مرگ او انجامید، سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی غربی بارها از احتمال تقویت اسلام‌گرایان افراطی و به‌ویژه القاعده در کشور لیبی و ایجاد پایگاهی برای تروریست‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، گروه‌های شورشی سال‌های سال است که در منطقه شرقی لیبی حضور دارند، گرچه تا زمانی که قذافی بر سر کار بود، «با بی‌رحمی سرکوب می‌شدند».

سی‌ان‌ان همچنین به بخشی از اسناد کشف‌شده القاعده در عراق در سال ۲۰۰۶ اشاره می‌کند که حکایت از آن دارند که «بسیاری» از جنگجویان القاعده متولد یا اهل شرق لیبی‌اند.

به گفته عده‌ای از تحلیل‌گران، نرخ بالای بیکاری در میان جوانان لیبی، تبعیض و نابرابری گسترده در زمان حکومت قذافی و همین طور نفوذ شورشیان لیبیایی القاعده بر این جوانان که در افغانستان جنگیده‌اند در راندن نسلی جدید به سوی تروریسم نقش فراوان داشته است.
XS
SM
MD
LG